Het Facebook nieuwsoverzicht: zo bepaal jij wat je ziet


Hoe zorg je dat het Facebook nieuwsoverzicht die dingen weergeeft die je ook echt wilt zien? En kan dat überhaupt? Dat zijn vragen waar veel mensen mee zitten. Tijd dus voor een antwoord. Want je kunt er zelf voor zorgen dat je in ieder geval ziet wat je wilt zien op Facebook. En je kunt zelfs bepalen welke advertenties je ziet.

Hoe dat werkt en hoe je zelf de inhoud van het Facebook nieuwsoverzicht instelt, lees je hieronder. En de slimme ondernemer weet dan gelijk hoe hij zijn volgers kan vertellen hoe zijn berichten als eerste worden gezien. Want de mogelijkheden zijn vrijwel eindeloos. Het enige wat niet kan is advertenties uitzetten op het nieuwsoverzicht van Facebook.

De achtergrond van het Facebook nieuwsoverzicht

Het nieuwsoverzicht op Facebook werd in 2008 aangekondigd. Dit leidde tot een storm van kritiek van gebruikers. Uiteindelijk werd het nieuwsoverzicht een tijdlang de plek waar je alle updates van je vrienden kon vinden. Later kwamen daar bedrijven bij en nog later advertenties. Inmiddels is het een wirwar van boodschappen en veel Facebook gebruikers zijn afgehaakt. Facebook zag dat wel aankomen en besloot begin 2018 de draai in te zetten naar ‘meaningful interactions”. Die draai werd begin dit jaar gevolgd door de aankondiging dat Facebook zijn strategie meer privacy focussed zou maken. Dit alles had te maken met de onthullingen over hoe Cambridge Analytica in 2016 de Amerikaanse presidentsverkiezingen wist te manipuleren.

Hoe bepaal jij wat je ziet op het Facebook nieuwsoverzicht?

De inhoud van het Facebook nieuwsoverzicht wordt bepaald door een algoritme. Facebook meet en weet wat je in het verleden leuk hebt gevonden of gedeeld. En uiteraard weten ze ook waar je commentaar op hebt gegeven. Op basis van die voorkeuren bepaalt hun programmatuur wat je te zien krijgt en in welke volgorde. Als je bepaalde berichten dus niet meer wilt zien, kun je ervoor kiezen om deze berichten niet meer leuk te vinden, te delen of van commentaar te voorzien. Of andere berichten juist vaker leuk te vinden, etc.

Hoe kun je jouw voorkeuren voor het nieuwsoverzicht instellen?

De eerste stap is om naar de voorkeuren voor het nieuwsoverzicht te gaan. Dit is het gedeelde van Facebook waar je instelt welke niet betaalde berichten (ook wel organische content genoemd) er in jouw nieuwsoverzicht komen te staan. De schermprints hieronder zijn uit de mobiele app van Facebook. De iconen in de afbeeldingen zijn willekeurig gesorteerd, dus neem het vooral niet te persoonlijk als je pagina erbij staat.

In de desktopversie kom je bij deze optie via het menu dat je bereikt met dit 🔽 knopje. In de mobiele app tik je op de drie liggende streepjes (blauw weergegeven in de schermprint hieronder) om in je menu te komen en vervolgens ga je via de optie “Instellingen en privacy” naar je instellingen.

Hoe kom je bij het Facebook nieuwsoverzicht?

Als je dan op de optie ‘voorkeuren voor nieuwsoverzicht’ tikt of klikt kom je in een scherm met vijf opties, waarvan ik er 3 ga bespreken. Deze opties zijn:

  1. Als eerste zien?
  2. Niet meer zien
  3. Wel weer zien?

Daarnaast zijn er nog instellingen voor het snoozen van een pagina en instellingen waarmee je die irritante spelletjes uit je nieuwsoverzicht kunt verwijderen, maar die werken niet primair vanuit deze instellingen maar juist vanuit het nieuwsoverzicht zelf. De snooze functie behandel ik wel. De spelletjes niet.

Wat wil je zien in het Facebook nieuwsoverzicht?

Voor de volledigheid vermeld ik erbij dat als je de berichten van een persoon of een pagina niet meer laat weergeven in je nieuwsoverzicht op Facebook, de bewuste persoon of pagina hier niet achter kan komen.

Wat wil je als eerste zien in het Facebook nieuwsoverzicht?

De bovenste optie in de voorkeuren voor het Facebook nieuwsoverzicht gaat dus over wat je als eerste wilt zien.

Wat wil je als eerste zien op Facebook?
Tik op het pagina icoon om de berichten als eerste te zien.

Je kunt instellen van welke personen of pagina’s je als eerste berichten wilt zien door op het pagina icoon te tikken of klikken. Er komt dan een blauwe ster bij te staan en onder het icoon verschijnt de tekst “als eerste weergeven” (al dan niet afgekort).

Als je berichten van een bepaalde pagina of persoon niet meer als eerste wilt zien, dan kun je het blauwe sterretje weghalen door weer op het icoon te klikken.

Wie wil je niet (meer) zien of volgen?

Stel, je bent content van een bepaalde pagina echt helemaal zat, maar je vindt de pagina op zich nog wel leuk (hij of zij is van een bekende van je die je niet voor het hoofd wilt stoten). Dan heb je de optie om berichten van die persoon of die pagina te ‘ontvolgen’.

Wat wil je niet meer zien op Facebook
Tik op het pagina icoon om de berichten te verbergen.

Tik hiervoor op het pagina icoon of op de foto van de bewuste persoon. Onder het icoon staat daarna de tekst “niet meer volgen”.

Wil je die persoon later toch weer volgen? Op dezelfde pagina kun je weer op het icoon klikken en je krijgt de content van de bewuste pagina of persoon weer te zien. Dit kan overigens ook via het scherm met mensen die je ooit ‘ontvolgt’ hebt. Hoe dat werkt leg ik hieronder uit.

Wie wil je wel weer zien in het nieuwsoverzicht?

Een andere mogelijkheid om pagina’s of personen weer te gaan volgen met wie je de connectie hebt verbroken, maar wel vrienden bent gebleven, is om mensen opnieuw te gaan volgen. De reden dat daar twee verschillende schermen voor zijn is dat de eerste versie van de ‘ontvolg” functie wat definitiever was dan tegenwoordig.

Wel weer zien op je Facebook tijdlijn
Tik op het icoon om de berichten weer te zien.

Mensen tijdelijk ontvolgen? Snooze them!

Je kunt op Facebook er ook voor kiezen om berichten van bepaalde mensen of pagina’s tijdelijk niet te zien. Dit staat ook bekend als de snooze functie. Hij werkt als volgt. In het nieuwsoverzicht (dus niet via voorkeuren!) klik je op de drie puntjes linksboven in het bericht. Dan krijg je het volgende scherm.

Snoozen in je Facebook nieuwsoverzicht
Om iemand 30 dagen te snoozen, tik op de drie puntjes en kies de snooze optie in het menu.

Hier kun je ervoor kiezen om het bericht te verbergen of de bewuste persoon niet meer te volgen. Maar tussen die twee opties staat de optie om de persoon of pagina 30 dagen lang te snoozen. Je krijgt dan 30 dagen geen berichten van die persoon of pagina in het nieuwsoverzicht. Daarna komen de berichten automatisch weer terug.

Deze functie is dus een tijdelijke vorm van het ontvolgen van personen of pagina’s en daarnaast een prima optie om te testen wat je mist.

Hoe bepaal ik welke advertenties ik zie in mijn Facebook nieuwsoverzicht?

Net als op Google heb je op Facebook 1 zekerheid: je krijgt advertenties voorgeschoteld. Je kunt ervoor kiezen om die advertenties zo te laten. Maar je kunt ook bij Facebook aangeven welke advertenties je wel en welke je niet relevant vindt. Hoe dat werkt, vertel ik je hieronder.

Behalve welke onbetaalde berichten je leuk vindt, deelt en van commentaar voorziet in het nieuwsoverzicht, meet Facebook ook welke advertenties je leuk vindt. Dit is deels gebaseerd op welke pagina’s je leuk vindt en volgt, en natuurlijk op welke berichten je dan leuk vindt, etc. Heel in het algemeen geldt dat je meer krijgt van wat je leuk vindt. Maar ook als je wat langer naar een video kijkt of bij een advertentie op “meer weergeven” klikt, dan wordt dat als relevant gezien voor je voorkeuren. En omdat Facebook natuurlijk ook Instagram als platform heeft, wordt ook gekeken naar wat je daar allemaal doet.

Je advertentievoorkeuren instellen
Ga in de instellingen naar de optie advertentievoorkeuren om ze bij te stellen.

Hoe kan ik mijn advertentievoorkeuren instellen

In de instellingen van Facebook kun je ook je advertentievoorkeuren bijstellen. Die doe je door naar de optie ‘advertentievoorkeuren’ te gaan. Daar kun je heel veel instellingen wijzigen. Zoveel, dat ik er hier maar 3 ga bespreken:

  • Interesses
  • Adverteerders en bedrijven
  • Jouw gegevens

Hoe kan ik mijn interesses aanpassen?

In het scherm interesses, vind je een aantal blokken. Als je een blok niet relevant vindt, is het simpel om die te verwijderen. Klik op de 3 stipjes rechtsboven en je krijgt de optie om de interesse te verwijderen.

Je interesses aanpassen via advertentievoorkeuren
Om je interesses te verwijderen, klik op de 3 puntjes.

Let er overigens op dat je interesses zich in een aantal “hoofdstukken” bevinden. Het openingsscherm gaat over je belangrijkste interesses, maar je kunt ook sorteren op bedrijven, eten en drinken, en nog een aantal andere.

Interesses en advertenties op Facebook
Je kunt je advertentievoorkeuren op verschillende niveaus instellen.

Adverteerders en bedrijven

In dit scherm kun je een aantal dingen zien en bijstellen.

Van welke bedrijven heb je op advertenties geklikt?
Via de 3 puntjes kun je instellen of je nog advertenties van een bedrijf wilt zien.

Bij adverteerders waarvan je op een advertentie hebt geklikt (linkerpaneel bovenin), zie je met welke adverteerders je echt interactie hebt gehad. Hier staan niet de advertenties die je leuk vind, maar de advertenties waar je op een link naar een landingspagina hebt geklikt. Waarschijnlijk heb je van deze adverteerders ook wat gekocht of er in ieder geval serieus over nagedacht.

Daaronder vind je een lijst met adverteerders waarvan je waarschijnlijk al een advertentie hebt gezien omdat je in hun mail bestand voorkomt of omdat ze via de Facebook pixel aan je gegevens zijn gekomen.

In beide gevallen kun je via de drie stipjes aan de rechterkant van het icoon of de naam een pop up menu krijgen waarin je kunt aangeven dat je geen advertenties van ze wilt zien.

Welke gegevens worden er gedeeld?

Sommige advertenties krijg je op basis van gegevens die je zelf op je profiel hebt gezet. Adverteerders proberen bijvoorbeeld mensen met een bepaald opleidingsniveau of relatiestatus te bereiken of juist uit te sluiten. Als je getrouwd bent, ben je voor bijvoorbeeld dating bedrijven niet heel interessant materiaal.

Targeting op basis van je profiel
Stel in waarop adverteerders je mogen targeten.

Met de schuifjes kun je bepalen welke zaken er wel en welke er niet mogen worden gebruikt. Blauw betekent dat adverteerders je hier wel op kunnen bereiken of uitsluiten. Het is dan niet zo dat Facebook je gegevens doorgeeft. Facebook matcht zelf het verzoek van de adverteerder met je voorkeuren. De adverteerder ziet daar verder niets van, tenzij je op zijn advertentie reageert.

Wil je meer weten?

Facebook heeft een hoop gegevens over onze voorkeuren. Die gegevens zijn niet alleen op ons surfgedrag op Facebook gebaseerd maar ook op dat op Instagram en Messenger. Die gegevens gebruikt Facebook om ons relevante berichten voor te schotelen in het nieuwsoverzicht.

Gelukkig hebben we er zelf ook een stem in wat we zien. Via Voorkeuren voor het nieuwsoverzicht en advertentievoorkeuren kunnen we instellen wat we wel en niet in ons Facebook willen zien. Zo helpen we Facebook een handje en besparen we ons zelf een hoop onzinnige content.

Eind dit jaar krijg je overigens de mogelijkheid om al deze gegevens weg te gooien. Die functie heet clear history en hij werkt op dezelfde manier als bij je cookies in je internetbrowser. Het kan nuttig zijn om Facebook op deze manier een reset te geven. Maar daarmee worden dan ook de inhoud van je Facebook nieuwsoverzicht en de advertenties die je ziet een stuk minder relevant.

Wil je meer weten hierover of heb je vragen? Laat het me weten. Dat kan via een opmerking hieronder of via de mail, Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter.

Geef een reactie

De mogelijkheden bespreken met een kopje koffie?