Is het tijd voor een grote schoonmaak op social media?


De feestdagen komen er weer aan. In die tijd is het belangrijk om al je social media accounts up to date en goed beveiligd te hebben. En daarvoor biedt de herfstvakantie een mooie gelegenheid. Maar waar moet ik beginnen en hoe pak ik zo’n grote schoonmaak op social media aan? Deze week geef ik drie tips om die vragen te beantwoorden.

Grote schoonmaak op social media: 3 tips hoe je dat voor jouw bedrijf kunt aanpakken.

Wat is een grote schoonmaak op social media?

Net als dat je thuis een keer per jaar een grote schoonmaak houdt, is dat ook op social media een goed idee. Een grote schoonmaak op social media is dan ook precies wat je denkt dat het is: een grote schoonmaak.

De grote schoonmaak op social media is het moment waarop je kijkt of je op de juiste platforms zit, of je profiel (of bio) daar nog klopt, en of je account goed beveiligd is. Daarnaast kun je ook nog kijken naar of je de juiste mensen volgt en of je zelf de juiste volgers hebt om de doelen van je social media marketing strategie te bereiken. Verder is het nuttig om te kijken of je met behulp van tools je social media gebruik efficiënter kunt maken

Een grote schoonmaak op social media is een goede manier om te checken of je op de goede weg bent en bij te sturen.

Waarom moet ik nu een grote schoonmaak op social media doen?

Misschien vraag je je nu af waarom je deze grote schoonmaak in de herfst zou moeten doen in plaats van in de zomer. Uiteraard ligt de zomer het meest voor de hand. In de zomervakantie is het over het algemeen wat minder druk. En daarbij is het ongeveer halverwege het jaar, dus qua timing is het ook prima.

Maar de meeste bedrijven en ondernemers hebben in de zomer simpelweg de tijd en de mensen niet om een goede grote schoonmaak te doen. Los daarvan is de druk van een deadline voor de meeste mensen een goede motivatie om in de herfstvakantie alsnog aan de grote schoonmaak te beginnen.

Grote schoonmaak op social media accounts

De eerste stap bij de grote schoonmaak op social media is het maken van een overzicht van al je social media accounts. Dat kun je in Excel doen door per platform te noteren welke gebruikersnaam en een link naar het profiel (bijvoorbeeld Facebook.com/yoursocialmediabuddy). Met dat overzicht kun je vervolgens gaan kijken of je nog op de juiste social media platforms zit.

Mogelijk heb je in het verleden namelijk keuzes gemaakt die nu niet meer zo goed werken. Bijvoorbeeld omdat je ideale klant vroeger op Facebook zat maar inmiddels is verhuisd naar Instagram. Of je hebt een plan gemaakt wat inmiddels achterhaald is. Je bent bijvoorbeeld gestopt met een activiteit of hebt iets nieuws opgestart.

Verwijder overbodige profielen

Omdat al die social media profielen tijd kosten om te onderhouden, is het belangrijk om te zorgen dat je alleen op de social media platforms zit waar je ideale klant ook gebruik van maakt. Dat zorgt ervoor dat je makkelijker de juiste focus kunt aanbrengen.

Een nieuw profiel is gemakkelijk aangemaakt. Maar veel ondernemers vergeten dan oude profielen te verwijderen. Nog los van de vraag of dat nodig is trouwens, want ik ben geen fan van een profiel voor een apart product of dienst.

Voordat je opzegt of een account verwijdert, zorg dat je wel eerst al je foto’s en berichten download met de daarvoor bestemde functies.

Doe een profielcheck

Nu je overbodige profielen hebt verwijderd, is de tweede stap van de grote schoonmaak op social media om voor elk profiel dat overblijft de profielpagina te updaten. Die profielpagina wordt ook wel bio of about-pagina genoemd. Op deze pagina staat het profiel van je bedrijf.

Hier is het belangrijk om te kijken of je logo nog klopt. Daarnaast is het handig om periodiek te checken of je adres, websites en verwijzingen naar andere profielen nog kloppen. Tot slot zul je ook moeten nagaan of de teksten en hashtags nog passen bij wat je doet. Als je foto’s van jezelf of van medewerkers op social media hebt staan dan is dit een mooi moment om te kijken of je niet een nieuwe profielfoto moet plaatsen of laten maken.

Verwijder volgers die je niet helpen

Een van de grootste irritaties op social media zijn fake volgers. Dit kunnen zogenaamde bots zijn of profielen die inactief zijn. Deze volgers zijn misschien goed voor je ego, maar ze leveren geen meaningful interaction op. En dan is de kans heel groot dat ze meer schade toebrengen dan dat ze echt helpen. Bepaalde bots sturen je namelijk berichten via social media platforms met onveilige links en phishing berichten.

Maar ja, hoe kom je er dan achter wie dat zijn? Een goed begin zijn tools als IG Audit die je gratis vertellen hoeveel procent van je Instagram volgers echt is en hoeveel procent dus fake. Als je meer informatie wilt, dan zijn er meer mogelijkheden. Voor Twitter zijn er tools als

Daarnaast zijn er zaken die je in de gaten moet houden bij je volgers: Als je van een volger opmerkingen krijgt die niet consistent zijn met de inhoud van het bericht (bijvoorbeeld een zonnebril emoji bij een triest bericht) dan is het tijd om deze volger op de watch list te zetten. Bij sexueel getinte commentaren of andere overtredingen van de social media etiquette, kun je het beste gelijk blokken.

Na de grote schoonmaak op social media: beveilig je accounts

Zo nu ben je klaar met het verwijderen van overbodige profielen en hinderlijke volgers. En je heb je overgebleven profielen geüpdatet. Dan is het nu tijd om te zorgen dat de overgebleven accounts goed zijn beveiligd.

De eerste belangrijke stap daarbij is om je passwords aan te passen. Dat moet je sowieso regelmatig doen, maar 1 keer per jaar is het minimum. Hiermee verklein je de kans dat je social media accounts gehackt worden waardoor je te maken zou kunnen krijgen met een social media crisis. En daar zit niemand op te wachten.

De tweede stap is om tweetrapsverificatie aan te zetten. Dit beschermt je account in een situatie als je password in handen van een vreemde zijn gekomen. En ja, het is dat vervelende sms’je of die code generator die je nooit kunt vinden. Maar het is sowieso echt veel veiliger. Beide opties vind je via het item beveiliging in de app van je platform of in de instellingen op de website.

Bonustip: de wachtwoordkluis

Als extra tip wil ik je het advies geven om een wachtwoordkluis te gebruiken. Dit zijn programma’s als LastPass en 1Password. Het voordeel van die programma’s is dat ze lastig te onthouden passwords maken en voor je onthouden op je telefoon. In de meeste gevallen kun je deze apps op je telefoon met een vingerafdruk ontgrendelen. En voor bijna alle browsers zijn er plugins te vinden, zodat je ook op je laptop veilig kunt werken. Dat scheelt een hoop passwords die je moet onthouden. En als je een keer inloggegevens moet delen, dan kan dat ook via deze apps. Hoef je het niet in een mail te zetten.

Tot slot van de grote schoonmaak op social media

Nu je klaar bent met de grote schoonmaak op social media is er nog maar 2 dingen te doen. Als eerste is dit het moment om het overzicht met social media accounts bij te werken op basis van de platforms waar je wel actief wilt blijven.

Als tweede is dit een mooi moment om te kijken of je jouw social media marketing strategie kunt ondersteunen met een of meerdere tools. Met die tools kun je jezelf een hoop werk uit handen nemen en dus tijd besparen. En tijd, zoals iedere ondernemer weet, is geld.

En dan ben je echt klaar voor de feestdagen en de rest van het jaar op social media.

Als je nog schoonmaak tips hebt die ik niet heb genoemd, zet ze in de opmerkingen hieronder of vertel het me op via Facebook, LinkedIn, Twitter of Instagram.

Geef een reactie

De mogelijkheden bespreken met een kopje koffie?