Hoe werkt Twitter voor jou?


Hoe werkt Twitter wel voor jou? Hoe zorg je ervoor dat je de tweets die je wel wilt zien ook echt ziet? Moet je Twitter überhaupt nog wel gebruiken? Als je met deze vragen zit, dan vind je in deze blog de antwoorden.

Behalve de nodige context, leg ik je uit hoe het algoritme werkt en vertel ik je hoe lijsten en hashtags ervoor kunnen zorgen dat Twitter ook voor jou en je social media marketing strategie gaat werken.

Hoe werkt Twitter aan schoonmaak?

Want Twitter begint terug te komen van weggeweest. Twee jaar geleden was het platform op weg naar de afgrond met gesneuvelde social media platformen. Twitter werd geteisterd door een enorme hoeveelheid nepaccounts, pesters en een totaal gebrek aan gebruiksvriendelijkheid. Nu, in augustus 2019, begint Twitter weer uit het dal te klimmen.

Dat heeft met een aantal dingen te maken. Met name de nepaccounts en pesters verziekten de sfeer op het platform. Daardoor werd juist de polarisatie in de samenleving duidelijk zichtbaar. Twitter heeft in de afgelopen jaren een behoorlijk aantal van de nepaccounts verwijderd en dat zorgde voor een daling in het aantal gebruikers.

Verder heeft het bedrijf zijn regels begrijpelijker gemaakt. Tegelijkertijd dwingt Twitter naleving van die regels zelf ook nadrukkelijker af. Daardoor loopt het aantal melding van spam en ander misbruik terug.

Nog meer verbeteringen

Er zijn meer gebruikers, wordt meer winst gemaakt en ook op het gebied van nieuwe ontwikkelingen zit Twitter niet stil. Het begon met de uitbreiding van het aantal tekens in een tweet naar 280 en vorig jaar kwam ook de chronologische tijdlijn terug. Maar inmiddels heeft de website een complete facelift ondergaan (inclusief zogenaamde dark mode).

Twitter in Dark Mode
Twitter in Dark Mode. Bron: Twitter

De enige wens van gebruikers waar Twitter nog niet aan toe heeft gegeven is de mogelijkheid om berichten aan te passen. Inmiddels is voor de rest ongeveer alles op Twitter aan te passen, tot en met lettertype, -grootte en -kleur aan toe.

De enige wens van gebruikers waar Twitter nog niet aan toe heeft gegeven is de mogelijkheid om berichten aan te passen. Inmiddels is voor de rest ongeveer alles op Twitter aan te passen, tot en met lettertype, -grootte en -kleur aan toe.

Er zitten nog heel veel verbeteringen in de pijplijn. Daarvoor heeft Twitter zelfs een aparte beta test app in het leven geroepen: twttr (Twitter maar dan zonder klinkers).

Hoe werkt Twitter dan voor jou?

Met al die wijzigingen wordt Twitter vanzelf weer wat aantrekkelijker voor jou als gebruiker en daarmee voor je social media marketing strategie. Om optimaal gebruik te maken van Twitter is het belangrijk dat je het algoritme begrijpt. Om relevante content op Twitter te vinden is het belangrijk om lijsten te maken. En tot slot is het gebruik van hashtags belangrijk om zelf gevonden te worden.

Hoe werkt Twitter: het algoritme

Net als alle andere social media platforms heeft Twitter een algoritme dat jou op basis van je voorkeuren een selectie van tweets voorschotelt. Die tweets worden weergegeven in volgorde van relevantie. Het huidige algoritme van Twitter dateert uit 2016. Uiteraard is er sindsdien wel het nodige aan verandert, dus het is wel tijd voor een update.

Grofweg zijn er vier factoren die een rol spelen. De recentheid van een tweet en de hoeveelheid likes, retweets en commentaren (gezamenlijk ‘engagement’) zullen je niet heel onbekend voorkomen. Instagram, Facebook en LinkedIn gebruiken die factoren namelijk ook.

Maar daarnaast gebruikt Twitter ook twee factoren die wat anders zijn: het gebruik van afbeeldingen, video en gif’jes (rich media) en hoe lang je van het platform wegblijft plus het aantal volgers.

Daaruit volgt dus de tip om sowieso altijd afbeeldingen in je tweet te gebruiken. Berichten met rich media krijgen tot 10 maal zoveel engagement. Daarnaast is het belangrijk om actief te zijn op Twitter, niet alleen via het plaatsen van berichten maar ook bijvoorbeeld door tweets van anderen te beantwoorden. Hoe vaker je aanwezig bent, hoe groter de kans dat je doelgroep je tweets ziet.

Hoe werkt Twitter: lijsten

Twitter lijsten zijn op zich niet nieuw. Sterker, ik gebruik ze zelf al sinds ik op Twitter zit (2012). Lijsten zijn een prima manier om ervoor te zorgen dat je berichten van specifieke personen of bedrijven wel ziet. Op die manier zijn lijsten een handige manier om te zien wat de concurrentie zoal op Twitter zet, maar ook om mensen die je inspireren te volgen.

Een lijst aanmaken op Twitter is heel eenvoudig. Hieronder vind je schermprintjes uit de iOS app die een goed beeld geven van hoe dit werkt. Je kunt een Twitter lijst maken voor een onderwerp of bijvoorbeeld voor een branche. De enige beperking is dat je alleen personen kunt toevoegen en niet, zoals bijvoorbeeld op Instagram en LinkedIn wel kan, hashtags.

Hoe werkt Twitter: lijsten maken
Je vind lijstje door naar je account te gaan. Eenmaal in het overzicht met lijsten klik je op het blauwe icoon om een nieuwe lijst aan te maken.
Hoe werkt Twitter lijst maken?
Voeg de naam plus een beschrijving toe. Als je niet wilt dat anderen de lijst zien, scherm hem dan af door het schuifje naar rechts te zetten (het wordt dan groen).
Hoe voeg je een naam toe aan een Twitter lijst?
Tot slot voeg je deelnemers toe. Dit doe je via de Twitter handle (bijvoorbeeld @YSMB_nl) of de volledige naam toe te voegen.

Als je eenmaal lijsten hebt, kun je die ook wijzigen door personen toe te voegen of van de lijst te verwijderen. En uiteraard kun je een lijst die niet meer relevant is ook verwijderen.

Het grote voordeel van lijsten vind ik dat je veel makkelijker een onderwerp kunt volgen zonder dat je eindeloos moet gaan zoeken op Twitter. Nadeel is wel dat de lijsten optie verstopt zit onder het menu, maar daar gaat Twitter wat aan doen.

Hoe werkt Twitter: hashtags

Hashtags zijn op Twitter dé manier om zichtbaar te zijn op het platform. Hoewel je dus geen hashtags kunt volgen, kun je er wel op zoeken en gevonden worden.

Hashtags op Twitter zijn een functie om conversaties op onderwerp te sorteren. In de zoekfunctie van Twitter kun je op een hashtag zoeken. En je kunt er dus ook op gevonden worden. Maar dan moet je dus wel de juiste hashtags gebruiken.

Anders dan op Instagram, is het op Twitter eigenlijk not done om veel meer dan 2 á 3 hashtags te gebruiken. Veel meer kun je ook niet kwijt, want je hebt wel te maken met een maximum aantal tekens per bericht. Het is dus zaak om op basis van de inhoud van je bericht en je ideale klant een paar hashtags te kiezen.

Hashtags op Twitter werken zowel in het Engels als in het Nederlands. Wat minder goed werkt zijn Engelse hashtags bij een Nederlandse tekst en omgekeerd.

Meer weten?

Als je meer wilt weten over hoe Twitter voor jou en je social media marketing strategie kan werken, dan drink ik graag een kop koffie met je.

Als je wilt weten hoe ik Twitter gebruik, dan kun je me volgen via mijn persoonlijke en mijn zakelijke Twitter accounts. Daar kun je trouwens ook feedback geven. Maar dat kan ook op mijn andere social media kanalen, hieronder of via e-mail.

Geef een reactie

De mogelijkheden bespreken met een kopje koffie?