Mijn Instagram likes zijn verdwenen, wat nu?


Instagram likes zijn voor sommigen een bron van levensgeluk. Voor anderen zijn ze een bron van diepe frustratie. Instagram likes zijn een belangrijk bestanddeel van het Instagram algoritme. Dus om zichtbaarheid te krijgen zijn likes voor je bericht op Instagram belangrijk. Maar wat nou als die likes er ineens niet meer zijn? Of als jij ze niet meer kunt zien?

Instagram heeft een proef om minder informatie te tonen over het aantal likes (❤️) wat een foto krijgt. Degene die het bericht plaatst kan wel zien wie een bericht leuk vinden maar het aantal moet hij of zij even zelf optellen. De overige gebruikers krijgen alleen te zien wie het bericht als laatste heeft geliked.

Eerder deze maand bleek uit recent onderzoek wijst uit dat bereik van berichten daalt. En het aantal likes en comments als percentage van het aantal mensen wat een bericht ziet is met 18% is gedaald sinds mei.

Instagram likes: Instagram bereik loopt ook terug
Engagement op Instagram loopt terug. Bron: TrustInsights.ai

Dit geldt overigens niet alleen voor zakelijke accounts. Wat de oorzaak van de daling is, is voer voor speculatie. Maar de onderstaande tweet van Matt Navarra geeft denk ik wel een goed beeld.

Instagram likes: tweet Matt Navarra
Deze tweet geeft een goed beeld van wat de oorzaak is van teruglopende bereik.

In dit artikel ga ik uitleggen waarom Instagram deze verandering doorvoert en ik geef je 3 tips hoe je wel de juiste aandacht krijgt voor je berichten en je account.

Waarom doet instagram deze proef?

Het doel van Instagram is om minder focus op de likes te krijgen en dus meer aandacht voor de foto zelf. Hierdoor worden foto’s straks leuk gevonden omdat het mooie of goede foto’s zijn. En niet alleen omdat ze veel likes krijgen. Instagram zou, als de proef dus slaagt, minder weg hebben van een populariteitswedstrijd dan nu soms het geval is. Daarnaast haalt het de noodzaak weg om likes te kopen (geloof het of niet, dat kan).

Tegelijkertijd zijn die likes nog wel een belangrijke factor in het algoritme. Een andere factor die een rol speelt is de tijd die verstreken is sinds het bericht is geplaatst (ook logisch want we willen graag recente berichten zien). Daarnaast zie je ook meer berichten van mensen waarmee je regelmatig een vorm van interactie op Instagram hebt in de vorm van tagging, direct messages en commentaar op elkaars berichten.

Hoe krijg ik mijn Instagram likes terug?

Als de proef slaagt is de kans dat je inzicht krijgt in het aantal likes op een bericht niet heel groot. Maar er is een manier om toch meer data te krijgen: business account. Daarmee krijg je namelijk toegang tot een hele hoop statistieken over hoe je berichten het doen, hoe je doelgroep eruit ziet, wanneer ze online zijn, etc.

Daarnaast vind ik de proef persoonlijk wel een stap in de goede richting omdat het past in het streven van Instagram om de scherpe kantjes van het platform te verminderen. In dat kader zijn er nu ook anti-pest maatregelen aangekondigd.

Instagram introduceert anti-pest maatregelen.
Een voorbeeld van de anti-pest maatregelen zijn de waarschuwingen bij negatieve reacties op een bericht.

Maar dat is niet voor iedereen een oplossing. Want nu blijkt uit onderzoek in de VS (waar de test met het verbergen van informatie over het aantal likes draait) dat er twee miljoen business accounts zijn van kinderen tussen de 12 en 15. Dat houdt concreet in dat voor die twee miljoen accounts ofwel het e-mail adres ofwel het telefoonnummer openbaar bekend is of snel via Instagram kan worden achterhaald. Niet wat je als ouder zou willen, denk ik.

Hoe krijg ik mijn likes dan op een veilige manier terug.

Er zijn veel manieren om je Instagram likes terug te vinden en om die dan ook weer zichtbaar te maken. Maar ik denk dat het goed is om niet zo op die Instagram likes te focussen. In plaats daarvan zou je moeten kijken of je jouw ideale klant wel bereikt. Want al die likes op Instagram zijn veel leuker als ze van je ideale klant komen. Dan weet je dat je voor hem of haar relevant bent. Het gebruik van de juiste hashtags is bijvoorbeeld een prima manier om te zorgen dat je ideale klant je kan vinden.

Daarnaast vind ik persoonlijk dat het hebben van een goed gesprek met je volgers veel meer zichtbaarheid creëert dan alleen likes scoren. Facebook streeft al anderhalf jaar naar het belonen van interactie (door Facebook treffend ‘meaningful interactions’ genoemd). Facebook en Instagram doen er dan ook alles aan om dat mogelijk te maken met stickers en andere interactiemogelijkheden.

In diverse eerdere blogs heb ik al aandacht besteed aan het fenomeen interactie, dus mijn 3 tips gaan dit keer over 3 andere (net zo belangrijke) zaken.

Tip 1: zorg dat je veilig werkt op Instagram.

Voor kinderen vanaf 13 jaar geldt dat ze prima op Instagram kunnen met een privé account. Daardoor bepalen ze zelf of iemand ze mag volgen. Als je daarbij goede afspraken maakt over wat te doen bij twijfel (niet accepteren of zelfs blokkeren), is de dienst in principe niet onveiliger dan het internet in zijn algemeenheid.

Voor sommige kinderen is een privé account misschien geen handige oplossing. Dan moet je denken aan modellen, acteurs en sporttalenten. Die willen juist wel inzicht hebben in hun Instagram likes en andere statistieken die alleen via een zakelijk account toegankelijk zijn. In dergelijke gevallen is het maken van goede afspraken met (bijvoorbeeld) een casting bureau of sportvereniging belangrijk. Als het account naar het algemene e-mail adres of fysieke adres van het casting bureau of sportvereniging kan verwijzen scheelt dat een hoop privacy problemen.

Tip 2: Laat zien welke goede doelen je steunt

Deze tip vond ik in een artikel van Later (een tool om Instagram berichten te maken en te plannen; kijk bij trend #7). Het is een sympathieke manier om meer zichtbaarheid te krijgen door het goede doel zichtbaarheid te geven. Daarnaast is het ook een prima manier om een beetje aan merkopbouw te doen. Uiteraard is het dan wel slim om goede doelen te promoten waaraan je jouw naam of die van je bedrijf wilt verbinden. Het goede doel moet bij jou als persoon of bij je onderneming passen. In mijn geval zou je dan kunnen denken aan Amnesty International, het Koningin Wilhelmina Fonds en Wikipedia.

Tip 3: Blijf jezelf

Een van de redenen dat Instagram de informatie over likes minder prominent in beeld wil brengen is dat Instagram bij uitstek de plek is waar alles altijd goed lijkt te gaan. Maar dat is helemaal niet waar. Niet bij al die influencers en celebrities maar ook niet bij jou. Niemand heeft alleen maar goede dagen.

Dus zorg ervoor dat je jezelf blijft. Bijvoorbeeld met authentieke content zoals #nomakeup. Of door ook eens te delen als je een mindere dag hebt of een belangrijke klant bent verloren. Op die manier krijgt je ideale klant een volledig beeld van je. Want die zoekt jou, niet iemand anders.

Hoe erg is het dat je instagram likes verdwijnen?

Instagram likes zijn belangrijk als je succes wilt hebben op Instagram. Voor iedereen levert het aanzien op als je meer likes krijgt en zeg nou zelf, een complimentje krijgen is gewoon leuk.

Toch is het zaak om je niet blind te staren op alleen likes op Instagram. Sinds de introductie van meaningful interaction op Facebook, krijg je veel mogelijkheden om de interactie met je volgers op te zoeken. Daarnaast is het vertellen van verhalen al langere tijd een trend. Vul dat aan met de drie tips hierboven en ik denk dat je zichtbaarheid op Instagram een boost krijgt.

Heb je tips om beter zichtbaar te worden op Instagram die ik niet heb genoemd? Laat me weten wat jij daaraan doet via een opmerking bij mijn bericht over deze blogpost op Instagram of op andere social media. Daar kun je ook terecht als je vragen hebt over dit stuk of over social media.

Geef een reactie

De mogelijkheden bespreken met een kopje koffie?