Een LinkedIn bedrijfspagina, wat werkt?


Wil je weten waarom jij een LinkedIn bedrijfspagina voor je bedrijf moet opzetten? Worstel je met het vinden van de juiste content voor je bedrijfspagina op LinkedIn? Of wil je weten hoe je die bedrijfspagina in moet zetten voor een optimaal resultaat?

Om je te helpen aan de antwoorden op deze vragen duikt Your Social Media Buddy deze week weer eens diep in de wereld die LinkedIn bedrijfspagina heet. Want LinkedIn is voor bedrijven in het MKB een te mooi social media platform om genegeerd te worden.

Hieronder krijg je antwoord op de vraag hoe een bedrijfspagina op LinkedIn je kan helpen met je social media marketing strategie. Verder leer je wat nou een goede LinkedIn bedrijfspagina is. En tot slot je krijgt drie tips hoe je de juiste content kunt vinden voor jouw bedrijfspagina.

Waarom LinkedIn?

LinkedIn heeft volgens de meest recente cijfers 610 miljoen gebruikers, waarvan 303 het platform elke maand gebruiken. Van die maandelijkse gebruiker komt 40% dagelijks op het platform (dat zijn er dus meer dan 120 miljoen). En LinkedIn is verantwoordelijk voor 80% van de leads die vanaf social media komen.

Wat is het en waarom kan het jouw bedrijf helpen?

Een LinkedIn bedrijfspagina is de tegenhanger van een pagina op Facebook. In tegenstelling tot je persoonlijke profiel kun je op een bedrijfspagina informatie over je bedrijf kwijt. Daarnaast kun je volgers van je LinkedIn bedrijfspagina op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen in je branche en natuurlijk je eigen bedrijf.

Op LinkedIn zijn er inmiddels zo’n 30 miljoen bedrijfspagina’s te vinden. Voor ZZP’ers met een breed portfolio kan een bedrijfspagina een prima aanvulling zijn op het persoonlijke profiel.

Berichten zijn langer beschikbaar

Je kunt een LinkedIn bedrijfspagina voor een aantal doelen gebruiken. Als eerste is een bedrijfspagina een prima middel om je merk een plek op social media te geven.          

Ondernemers in de zakelijke markt die via hun persoonlijke profiel berichten plaatsen, zien dat deze berichten slechts 24-72 uur in het nieuwsoverzicht beschikbaar zijn. Door die berichten op hun bedrijfspagina te zetten zorgen ze er voor dat berichten veel langer blijven staan. En op die manier bereiken pagina’s die 20 keer per maand een bericht op LinkedIn zetten gemiddeld rond de 60% van hun volgers. Als je dat vergelijkt met Facebook, moet je denk ik glimlachen.

LinkedIn om je verkopen een boost te geven

Je kunt LinkedIn als ondernemer prima gebruiken als zogenaamde sales funnel. Als je op je persoonlijke profiel interessante artikelen voor je doelgroep zet en een link naar je bedrijfspagina, gaan mensen je bedrijfspagina volgen. Er is een tijdje de mogelijkheid geweest om mensen, net zoals bij Facebook, uit te nodigen om dat te doen. Maar die mogelijkheid werd zo vaak gebruikt dat LinkedIn klachten kreeg over spam.

Via je pagina kun je potentiele klanten op de hoogte houden van interessante nieuwtjes uit je bedrijf of branche. Op die manier bouw je een imago op en zullen mensen op den je pagina beter weten te vinden.

Wat maakt een goede LinkedIn bedrijfspagina?

Een goede bedrijfspagina op LinkedIn is allereerst een complete pagina (zie ook de eerste tip). Vergeet daarbij vooral niet je logo plus een goede beschrijving van je bedrijf. Bedrijven met een logo op LinkedIn krijgen tot 6 maal meer bezoekers. En een goede beschrijving kan je ideale klant helpen om je te vinden.

Succesvolle bedrijfspagina zoeken ook allemaal de interactie met volgers op. Het stellen van vragen en het gebruiken van spreektaal verlagen de drempel om te reageren. Maar ook het een link kun je prima wegkomen, als je die link deelt met iets wat je is opgevallen in het artikel.

Wat zijn goede voorbeelden van een LinkedIn bedrijfspagina?

Het opzetten van een LinkedIn bedrijfspagina is niet heel lastig te doen. Op LinkedIn ga je helemaal naar het icoon dat “work” heet (rechtsboven, rechts naast het icoon met je foto). In het uitklapmenu vind je onderaan de mogelijkheid om een bedrijfspagina te maken. LinkedIn helpt je daarna stap voor stap om het profiel op te zetten.

LinkedIn bedrijfspagina: hoe zet je die op?

Recent kwam LinkedIn met een overzicht van de 11 pagina’s van wat kleinere bedrijven die volgens hun een goed voorbeeld zijn van hoe je een bedrijfspagina op LinkedIn neerzet. Daarbij gaven ze ook een hele hoop tips over wat je wel en niet op je bedrijfspagina zou moeten doen.

Tip 1: Zorg dat je pagina compleet is

Het klinkt misschien gek, maar behalve dat het een goede indruk achterlaat zorgt het ook voor meer kijkers. Volgens de statistieken krijgt een pagina waarop zaken als logo, bedrijfsgrootte, branche en eventuele locaties zijn ingevuld 30% meer kijkers. Dat komt omdat het je pagina beter zichtbaar maakt voor zoekmachines.

Over zoekmachines gesproken, als jij je eigen naam op internet zoekt is de kans groot dat je LinkedIn profiel een van de eerste zoekresultaten is. En dat kan dus ook voor je bedrijf gebeuren. Voorwaarde is wel dat je ervoor zorgt dat de teksten op je LinkedIn pagina SEO vriendelijk zijn. Zo moet je ervoor zorgen dat je op je bedrijfspagina dezelfde keywords gebruikt als op je website (Google houdt van consistentie).

Tip 2: Plaats dagelijks een bericht.

LinkedIn bedrijfspagina’s die dagelijks een bericht plaatsen krijgen volgens onderzoek 2 maal zoveel engagement. Echt dagelijks berichten plaatsen lijkt best een uitdaging, maar met de “content suggestions” wordt het wel een stuk makkelijker. Persoonlijk zou ik in het weekend slechts 1 bericht plaatsen. Zo kom je op zes per week en kun je de 3-2-1 formule toepassen.

Idealiter bestaat je content mix uit 3 algemene berichten over ontwikkelingen in je branche, 2 berichten waarop klanten, leveranciers of medewerkers trots zijn (door LinkedIn passend “proud” content genoemd) en 1 bericht over je producten of diensten. Zo voorkom je ook gelijk dat de berichten als spam worden gezien door je volgers.

De tijdstippen waarop berichten het meeste engagement krijgen zijn rond 9 uur in de ochtend (di-vrij) en op maandag rond de lunch. In het weekend is zaterdag een betere dag om engagement te krijgen. Dit alles blijkt uit onderzoek wat Sprout doet.

LinkedIn Global Engagement volgens onderzoek van Sprout.
Bron: Sprout

Je bericht hoeft overigens helemaal niet lang te zijn. Recruiter Michael Page bewijst dat 150 karakters vaak genoeg is. Zeker als je voor de juiste hashtags zorgt.

Tip 3: Wil je een video plaatsen? Plaats een mp4 bestand.

Ook op LinkedIn is video populair. Video krijgt tot 5 maal zo veel engagement op LinkedIn als andere media typen. Waar Facebook tegenwoordig weer van langere video’s houdt, werkt op LinkedIn juist kortere video content beter. Video’s van 1 a 2 minuten werken goed. Sowieso is de maximaal toegestane duur van een video op LinkedIn 10 minuten.

De reden dat je het beste een video in mp4 formaat kunt uploaden is dat je er dan ook een titel, zogenaamde startschermen (custom thumbnails) en ondertitels bij kunt plaatsen. Hoewel op LinkedIn ‘slechts’ 57% van de kijkers via een mobiel kijkt, worden video’s op LinkedIn standaard zonder geluid weergegeven. Ondertiteling is in dus wel handig.

LinkedIn kan overweg met horizontale, vierkante en verticale video en welk formaat je gebruikt maakt relatief weinig verschil. Op een mobiel kijkt vierkante video wat makkelijker overigens, dus als je de mogelijkheid hebt om voor een vierkant formaat te kiezen is dat de beste optie.

Conclusie

Een LinkedIn bedrijfspagina is een mooie manier om je bedrijf de zichtbaarheid te geven die het verdient. En als je wilt adverteren op LinkedIn is een bedrijfspagina noodzaak. Als je niet weet waar je moet beginnen is er gelukkig genoeg inspiratie te vinden.

Wil je meer weten of heb je tips voor een goede bedrijfspagina op LinkedIn die ik niet heb genoemd? Laat me weten wat jij daaraan doet via een opmerking bij mijn bericht over deze blogpost op LinkedIn of op andere social media. Daar kun je ook terecht als je vragen hebt over dit stuk of over je social media marketing strategie.

Geef een reactie

De mogelijkheden bespreken met een kopje koffie?