Off-Facebook activity: Facebook’s versie van de ad-blocker?


Off-Facebook activity, wat is dat? En is off-Facebook activity het einde van advertentie targeting op Facebook? Of is het een doekje voor het bloeden voor al die gebruikers die privacy wel belangrijk vinden?

Off-Facebook activity: Facebook's versie van de ad-blocker?

Vorig jaar kondigde Facebook de functie clear history aan. Aanleiding van het schandaal rond Cambridge Analytica waarbij gegevens van 87 miljoen gebruikers bleken te zijn gestolen en misbruikt voor het manipuleren van de Amerikaanse Presidentsverkiezingen.

Deze week is de uitrol van die functie dan eindelijk begonnen onder de naam off-Facebook activity. In deze blogpost ga ik je uitleggen welke gegevens met off-Facebook activity nou wel en welke vooral niet weggegooid kunnen worden. En natuurlijk ga ik ook vertellen welke impact dat op je privacy en op je Facebook advertenties heeft.

Voor de duidelijkheid: de off-Facebook activity functie is nog niet beschikbaar in Nederland. Eerst in Ierland, Spanje en Zuid-Korea. In de komende maanden wordt het verder uitgerold.

Waarom laat Facebook je de off-Facebook activity verwijderen?

In 2017 kwam naar buiten dat de firma Cambridge Analytica de gegevens van 87 miljoen Facebook gebruikers had gebruikt om de uitkomst van de Amerikaanse Presidentsverkiezingen te manipuleren.

Daarna volgde een stroom van kritiek die Facebook zich gedeeltelijk heeft aangetrokken. De belangrijkste kritiek had te maken met het feit dat gebruikers in veel gevallen geen idee hadden welke gegevens er over ze wordt verzameld.  

Inmiddels hebben veel gebruikers het idee dat Facebook onze gesprekken afluistert. Dat is niet het geval volgens het bedrijf, althans niet binnen de Facebook app, Messenger, Instagram of WhatsApp.

Om gebruikers het idee te geven dat ze ook zelf nog over hun data gaan, is Facebook bezig om tools te ontwikkelen die je die controle geven. Ongetwijfeld zal de invoering van de AVG en de boete van US$ 5 miljard van de Federal Trade Commission daarbij hebben geholpen. Off-Facebook activity is daar een voorbeeld van. Maar ook de andere privacy controlemaatregelen die je zelf kunt nemen, passen daarbij.

Wat doet de functie nou precies?

Off-Facebook activity is het best te vergelijken met de functie waarmee je in een browser je geschiedenis en cookies weggooit. De functie heeft een aantal onderdelen: het loskoppelen van oude gegevens en het niet meer verzamelen van nieuwe gegevens in de toekomst.

Loskoppelen van oude gegevens

Als eerste is er de mogelijkheid om alle activiteit die in de loop van de tijd aan jou is gelinkt, weg te gooien. Dit kan zijn gebeurd doordat je op apps inlogde met je Facebook ID of met data die verzameld door websites die je hebt bezocht waarop de Facebook pixel geïnstalleerd is.

De off-Facebook activity functie zorgt ervoor dat deze gegevens niet meer tot jou te herleiden zijn. Dat gebeurt door alle informatie die kan worden gebruikt om jou te identificeren, te verwijderen.

Voor de privacy deskundigen: de data wordt niet echt verwijderd maar geanonimiseerd. De gegevens zijn dan niet meer tot een gebruiker herleidbaar maar kunnen wel door Facebook voor analyse en statistische doeleinden worden gebruikt.  

Niet meer volgen met de pixel in de toekomst

Daarnaast is er de mogelijkheid om in te stellen dat je ook in de toekomst niet meer gevolgd mag worden met de Facebook pixel. Juist dit maakt de functie krachtig, omdat je dan niet meer terug hoeft naar Facebook om weer al die gegevens weg te gooien.

De geschiedenis binnen het Facebook ecosysteem blijft wel aan een gebruiker gekoppeld. En die gegevens kunnen nog steeds worden gebruikt voor het targeten van advertenties.

Hoe werkt off-Facebook activity?

Via je instellingen kun je straks de functie “off facebook activity” (in het Nederlands “activiteiten buiten Facebook” genoemd) je “geschiedenis” op websites en apps buiten het Facebook ecosysteem verwijderen.

Daarnaast kun je ook aangeven welke apps en websites helemaal geen gegevens meer van je mogen verzamelen in de toekomst. Hoe de functie precies werkt, zie je in dit filmpje.

Wat is de impact van off-Facebook activity op je privacy?

Ik denk dat iedereen het volgende voorbeeld wel herkent: je bent op internet bezig geweest om te kijken naar een leuke vakantiebestemming. En als je vervolgens op Facebook gaat kijken krijg je een advertentie te zien voor… juist die vakantiebestemming.

Nou, kan dus voorbij zijn als je de reiswebsites verbiedt om je te tracken met behulp van de Facebook pixel. Hetzelfde geldt voor aanbiedingen van apps die je op je telefoon hebt staan en die gebruik maken van Facebook technologie. Want gemiddeld heeft een gebruiker van een smartphone 80 apps op zijn telefoon staan waarvan hij of zij er 40 niet gebruikt. En al die apps gaan rustig door met gegevens verzamelen.

Kort door de bocht betekent het dus dat Facebook niet weet welke websites je hebt bezocht en wat je daar hebt gedaan. Die websites weten dat mogelijk nog wel. En in die zin is de off-Facebook activity functie ook geen ad blocker. Want het blokkeert slechts advertenties binnen het Facebook platform (dus Facebook, Instagram, Messenger en WhatsApp) op basis van gegevens die buiten het platform zijn verzameld.

Wat gebeurt er na het loskoppelen?

Het gevolg van het ontkoppelen is dat Facebook de geanonimiseerde gegevens niet meer kan gebruiken om advertenties binnen Facebook naar je toe te sturen. Maar maak je geen illusies: Facebook blijft je advertenties voorschotelen. Ze zullen hooguit minder relevant zijn.

Let op als je stopt met Facebook

Overigens moet je wel een Facebook account hebben om de gegevens kunnen loskoppelen van dat account. Dus als je ooit je account wilt beëindigen, koppel dan eerst de off-Facebook activity los van je account. Daarna kun je de overgebleven gegevens downloaden (schrik niet, ze hebben dan nog steeds een hoop). En tot slot kun je jouw account dan opzeggen.

Wat is de impact van off-Facebook activity op je advertentie-targeting?

Eerder dit jaar waarschuwde Facebook haar adverteerders dat het “verwijderen” van gegevens consequenties zou gaan hebben voor adverteerders. In eerste instantie leek dat te gaan om de targeting. Maar de transparantie rondom wie er gegevens verzamelt over een gebruiker heeft ook op andere vlakken impact.

Als eerste is er de impact op de targeting. Concreet betekent het dat als een gebruiker de gegevens loskoppelt van zijn account, die gebruiker dus niet meer via de pixel kan worden bereikt. Dat geldt ook voor zogenaamde aangepaste doelgroepen die je hebt samengesteld op basis van het bezoek van je website of gebruik van je app. Dit raakt dus niet alleen je mogelijkheden om website bezoekers te benaderen met een nieuwe campagne. Want ook retargeting op basis van het klikken op een advertentie wordt dan onmogelijk.

Alleen kommer en kwel?

Maar het biedt ook kansen. Facebook geeft (terecht) aan dat het ook een taak van adverteerders is om klanten te vertellen hoe hun gegevens worden gebruikt. Een leesbare privacyverklaring en cookie statement zijn daarbij zeker een goed idee. En misschien is het gewoon uitleggen hoe je gegevens verzamelt, wat je ermee doet en hoe je ze beschermt nog een beter idee.

Blijft er nog iets hetzelfde? Jazeker, de manier waarop Facebook je resultaten meet blijft hetzelfde. Die zijn namelijk niet afhankelijk van persoonsgegevens van gebruikers. Daarnaast is het maar de vraag of heel veel gebruikers de functie gaan gebruiken.

Off-Facebook activity: wat is het nou?

Off-Facebook activity geeft je als gebruiker de mogelijkheid om alle gegevens die websites via de Facebook pixel over je hebben verzameld, te ontkoppelen van je account. En je kunt ook instellen dat dit in de toekomst niet meer mag gebeuren.

Hiermee is off-Facebook activity een belangrijk onderdeel van de maatregelen die Facebook neemt om gebruikers de controle over hoe hun persoonlijke gegevens worden gebruikt. Tegelijkertijd is het zeker geen ad blocker of echte clear history functie, al was het alleen maar omdat je activiteit op Facebook en gerelateerde platforms nog steeds wordt gevolgd en opgeslagen.

De impact op adverteerders zit voornamelijk in de targeting mogelijkheden. Zo is er een impact te verwachten op aangepaste doelgroepen die gebruik maken van pixel en app data. Maar het einde der tijden is het zeker niet voor adverteerders.

Vragen, opmerkingen, suggesties?

Als je vragen, opmerkingen of suggesties hebt, laat het me vooral weten in het commentaar bij dit blog of via FacebookLinkedInTwitter of Instagram.

Geef een reactie

De mogelijkheden bespreken met een kopje koffie?