Social media berichten voor jouw bedrijf


Social media berichten plaatsen, het is voor veel ondernemers en bedrijven een dingetje. Want iedere ondernemer weet inmiddels dat hij iets met social media moet doen. En juist omdat het tegenwoordig ook makkelijk is om berichten te plaatsen, is de concurrentie voor zichtbaarheid en aandacht op social media enorm.

Daarom heb je als ondernemer wel een dilemma. Want welke social media berichten moet je op jouw social media kanalen zetten? Hoe zorg ik voor voldoende afwisselende social media berichten? En, hoe kom je aan de inhoud van die social media berichten?

Om jou als ondernemer te helpen met deze vragen, komt Your Social Media Buddy deze week met een aantal tips voor social media berichten die je makkelijk kunt maken en die goed werken op social media.

Social media berichten, waar haal je ze vandaan? Dat is een vraag waar veel bedrijven en ondernemers mee zitten.

Waarom is het belangrijk om op social media berichten te plaatsen?

Aandacht krijgen voor je bedrijf, je product of dienst is simpel als je op een fysieke markt staat. Je moet je stalletje leuk aankleden, duidelijk aangeven wat je verkoopt en tegen welke prijs. En zorgen dat je hard genoeg schreeuwt. Op die manier trek je de aandacht van potentiele klanten.

Maar tegenwoordig zijn veel ondernemers op een virtuele markt actief. De klanten zijn echt, de diensten die ze aanbieden ook, maar er is niet perse een fysieke plek waar kopers en verkopers elkaar ontmoeten. Veel zaken gebeuren digitaal. En steeds vaker doen mensen zaken met elkaar via social media.

Dus als je aandacht wilt voor de producten of diensten van je bedrijf op social media, dan is aanwezig zijn al lang niet meer genoeg. Dan is regelmatig zichtbaar zijn met social media berichten is een belangrijke randvoorwaarde voor het vinden van klanten.

Hoe vaak moet je die social media berichten plaatsen?

Is het belangrijk hoe vaak je een social media bericht plaatst? Absoluut! Kijk maar naar deze quote van Neil Patel:

“If you post too infrequently, your audience will forget that you exist and you will quickly fade into the deep dark recesses of their minds. However, if you are posting too often, you will become a complete nuisance and they will dread seeing your posts overcrowding their feed.”

Neil Patel

Wat voor jouw bedrijf de beste frequentie is om social media berichten te plaatsen, hangt af van een aantal zaken. Zo is het platform een belangrijke variabele, want op Instagram en Twitter zijn meerdere berichten per dag normaal terwijl het op Facebook en LinkedIn al gauw overdreven over komt.

Verder is het ook belangrijk om erop te letten dat je social media berichten relevant zijn en voldoende kwaliteit hebben. Uiteraard moet je frequentie aansluiten op de behoefte die je doelgroep heeft en hoe vaak zij op social media te vinden zijn. En tot slot, moet je de regelmaat ook vol kunnen houden.

Nou denk je wellicht “dat is leuk, maar nu weet ik nog niets”. Gelukkig zijn er studies gedaan. De resultaten vind je in de tabel hieronder.

PlatformMinimum aantalmaximum aantalaanbevolen aantal
Facebook3 maal per week2 maal per dag1 maal per dag
Twitter3 maal per dag30 maal per dag15 maal per dag
Instagram5 maal per week3 maal per dag1 a 2 maal per dag
LinkedIn2 maal per week1 maal per dag1 maal per dag

Hoe kom je aan berichten?

Nu je weet hoe vaak je social media berichten moet plaatsen, borrelt de vraag op waar je die berichten vandaan haalt. En ook daarvoor geldt weer dat het afhangt van het platform en je doelgroep. Op LinkedIn kun je inmiddels zelfs gebruik maken van een dienst waarmee je door LinkedIn geselecteerde berichten kunt gebruiken om te plaatsen op je LinkedIn pagina. Deze optie heet content suggestions en ook voor Nederlandse berichten is er inmiddels een redactie bij LinkedIn.

Maar het hangt ook af van wat je zelf goed kunt of leuk vindt. Als je, net als ik, schrijven leuk vindt, dan is het bijhouden van een blog een optie. En om je blog onder de aandacht van lezers te brengen, plaats je dan een link of een bericht op social media.

Maar wat doe je als je geen blog hebt en ook geen inspiratie? Hieronder geef ik je 3 tips die je om kunt zetten in social media berichten.

Tip 1: Vertel waar je jouw klanten mee helpt.

Ieder bedrijf moet aan marketing doen en (bijna) ieder bedrijf vindt het toch een beetje gênant om positief over zichtzelf te praten. De oplossing: beschrijf welk probleem je oplost aan de hand van bijvoorbeeld een quote of een tip. Dit kan ook door in een korte video uit te leggen hoe een product werkt.

Nog beter: laat een klant vertellen wat je voor hem of haar hebt gedaan. Als je reviews op Facebook of Google hebt, dan kun je die gebruiken als input voor een social media bericht. Zogenaamde testimonials zorgen niet alleen voor een goed beeld bij andere klanten, maar is ook nog eens goed voor de social proof.

Tip 2: Vertel over ontwikkelingen in je branche en jouw visie daar op.

De meeste mensen willen graag iets leren. Daarom is inhaken op een ontwikkeling in de branche waarin jouw bedrijf werkzaam is ook een goede bron voor berichten. In blogs en video’s kun je dan ook je visie geven op zo’n ontwikkeling. Daarmee help je jouw klanten op twee manieren: je vertelt ze iets nieuws en je geeft ze achtergrondinformatie. Dit is een belangrijke vorm van content marketing en een die bij elk bedrijf toe te passen is.

Een aparte vorm van dit soort berichten zijn inhakers. Tegenwoordig heeft elke dag een thema op social media, dus is er altijd iets om op in te haken. Je kunt die thema’s vinden op inhaakkalender.nu. Bijkomend voordeel is dat je dan voor Instagram, Twitter en LinkedIn ook gelijk de bijbehorende hashtags hebt. Een waarschuwing is wel op zijn plek. Want hoewel je elke dag wel ergens op kunt inhaken, is het belangrijk om thema’s te kiezen die bij je bedrijf of de branche passen.

Tip 3: Beantwoordt veel gestelde vragen via social media berichten

Ieder bedrijf heeft vragen die ze vaak krijgen. En de meeste bedrijven hebben een lijstje van die vragen op hun website staan. Dus de derde en laatste tip is om af en toe social media berichten te gebruiken om veel gestelde vragen te beantwoorden. Dat is een makkelijke bron van berichten, want je hebt er vrij weinig werk aan. De vraag en het antwoord heb je immers al opgeschreven.

Dergelijke berichten kun je op twee momenten goed gebruiken: als je geen idee hebt wat je nu weer moet plaatsen of rondom een evenement of een aanbieding. Heb je nog geen lijst met veel gestelde vragen? Geen nood, want een mailtje naar je medewerkers is genoeg voor een hele hoop input.

Conclusie

Als je zelf je social media doet, dan kan het plaatsen van social media berichten best een uitdaging zijn. Behalve dat je er tijd voor moet maken, moet je ook de inhoud van die berichten vinden. Gelukkig hebben de meeste bedrijven alle kennis in huis om dat te doen. Je kunt de inhoud van jouw social media berichten vinden door te vertellen wat je voor je klanten doet (of klanten dat te laten vertellen), je mening te geven over wat er gebeurt in jouw branche of door veel gestelde vragen te beantwoorden.

Heb je daarnaast nog inspiratie nodig? Dan kan dit overzicht van 50 vormen van content je waarschijnlijk een eind op weg helpen.

Heb je feedback of andere ideeën voor social media berichten?

Natuurlijk zijn drie tips best wel weinig, dus je hebt vast meer of andere tips. Laat het me weten in de opmerkingen hieronder of via Facebook, Twitter, Instagram of LinkedIn. En als je andere vragen hebt kun je altijd contact met me opnemen voor een kop koffie.

Geef een reactie

De mogelijkheden bespreken met een kopje koffie?