3 social media tools voor elk bedrijf.


Social media tools zijn er om je leven op social media makkelijker te maken. Ze kunnen je helpen met automatiseren van veel voorkomende werkzaamheden. Of ze maken het je makkelijker om op social media zichtbaar te zijn en (vooral) te blijven. Maar tools voor social media zijn er in alle soorten en maten. Dus wordt maar eens wijs uit. Daarom bespreek ik deze week 3 social media tools die ik vaak gebruik.

3 social media tools voor elk bedrijf - 3 things social - Your Social Media Buddy - Blog

In het kader van transparantie: ik krijg geen geld van de fabrikanten van de tools die ik hieronder bespreek. Ik bespreek deze social media tools alleen omdat ik ze gebruik en er goede ervaringen mee heb.

Waarom zou je social media tools moeten gebruiken?

Even afgezien van de voordelen die je zelf kunt bedenken, zit er nog een groot voordeel aan het gebruik van social media tools: het scheelt je gewoon heel veel tijd. En als een ondernemer ergens een tekort aan heeft dan is het tijd.

Want afgelopen week was ik op het eerste Social Media Ondernemer Congres. Een van de sprekers daar was Ninke van der Leck. Zij legde uit dat veel ondernemers het slachtoffer zijn van 3 problemen.

Social media problemen die ondernemers van het ondernemen afhouden

Als eerste denken veel ondernemers dat ze alleen succes op social media kunnen hebben als ze continu op social media zitten. De oorzaak van dat ‘probleem’ zit in de afstelling van de algoritmes. Die belonen een bericht dat in de eerste uren na publicatie tot reacties leidt met een groter bereik. Veel ondernemers denken dat ze dan ook gelijk moeten reageren om het bereik dus te vergroten. Datzelfde geldt voor het gebruik van live video. Daarvoor geldt ook dat het een grote investering vergt qua tijd.

Als tweede laten veel ondernemers zich tegenhouden door de angst voor wat de omgeving er wel niet van gaat denken. Als de omgeving je ideale klant is, dan is dit een legitieme zorg. In andere gevallen geldt dat als je de social media etiquette in de gaten houdt, je weinig risico loopt.

Tot slot zijn veel ondernemers teleurgesteld omdat ze geen snelle resultaten boeken. Een deel van de oorzaak zit volgens mij niet perse in de snelheid of de hoogte van de opbrengst, maar meer in wat ze als resultaat zien. Want een social media strategie zonder relevante doelen en meetbare indicatoren van resultaat is in mijn optiek waardeloos. En als je relevante doelen stelt, dan verschuift je focus vanzelf naar een goede inschatting van hoeveel tijd en geld het kost om die doelen te bereiken.

Andere mindbugs bij ondernemers over social media

Behalve van de bovenstaande zaken, hebben veel ondernemers last van het Calimero effect. Zij zijn groot en ik is klein, dus kan ik geen aandacht van mijn ideale klant krijgen. Niets is minder waar. Juist als je een pagina met minder dan 1000 volgers hebt, is de kans groter dat je ze ook bereikt. En je hoeft er niet eens heel vaak berichten voor te plaatsen. Op LinkedIn en Facebook kunnen 2 tot 3 berichten per week genoeg zijn.

Tot slot denken veel ondernemers dat je alleen succes kunt hebben als je op alle platforms aanwezig bent. De Engelsen noemen dat “spreading yourself thin”. Behalve dat het geen effectieve social media marketing strategie is, kost het ook nog eens zeeën van tijd. En daardoor houd je het uiteindelijk niet vol. Dat is bijvoorbeeld de reden dat ik met YouTube ben gestopt.

Welke oplossingen zijn er voor ondernemers?

Een belangrijke randvoorwaarde voor succes op social media is het hebben van een social media strategie die past bij je bedrijf en bij je ideale klant. Maar een goed plan is pas het begin van succes.

Afgezien van de oplossingen hieronder wil ik je een ding meegeven: alles kost tijd om resultaat te genereren. Ik begin nu pas heel langzaam (met ups en downs) de resultaten te zien van twee jaar werk. Eljaa Daae schreef daar een mooi blog over, wat ik je kan aanraden.

Berichten plannen met Buffer

Een van de oplossingen waar Ninke van der Leck zelf mee komt is om een aantal taken te automatiseren. Dat kan bijvoorbeeld door berichten in bulk te plannen. Ik gebruik daarvoor Buffer. Deze tool helpt me om gedurende de week berichten te plaatsen zonder dat ik ervoor op social media hoef te zitten. Zelf gebruik ik de betaalde versie, waardoor ik niet alleen voor mezelf maar ook voor klanten berichten kan plaatsen. Maar met de gratis versie kun je voor jouw bedrijf op maximaal 3 platformen berichten zetten.

Hoe ik aan die berichten kom, heb ik je eerder uitgelegd. Sowieso is het maken van een Twitter lijst een aanrader. En reageren op berichten op Facebook en Instagram kan via het Facebook Postvak In. Dat kost je niet meer dan een half uur per dag. En het hoeft niet per se gelijk en spontaan.

Bitly voor SEO versterkende links

Deze oplossing bespaart je niet noodzakelijk tijd, maar is wel heel handig. Bitly verkort de vaak lange pagina-adressen in je berichten. Maar daarnaast kun je ook zien hoe vaak die links nou worden gebruikt en door welke doelgroep. Dus als je wilt weten of mensen via Facebook, Twitter of LinkedIn op je pagina is gekomen, dan is bitly een mooie oplossing. Bijkomend voordeel: je kunt de bitly-link aanpassen, zodat het ook qua vindbaarheid op Google voor je werkt.

Canva voor mooie afbeeldingen

Laat ik beginnen te zeggen dat mensen die alles helemaal zelf willen doen (grafisch designers), geen Canva moeten gebruiken. Voor alle andere mensen is het werk wat Canva je oplevert een prima oplossing.

Want je hoeft je geen zorgen te maken over de maten van de afbeeldingen of over de uitlijning van je teksten. Sterker, je hebt bijna kant en klare templates en stockfoto’s die je kunt gebruiken. Dit bespaart mij elke week weer enorm veel tijd bij het verzinnen en maken van afbeeldingen. Om nog maar te zwijgen over de (betaalde) mogelijkheid om afbeeldingen naar een ander formaat te kopiëren. Daardoor kan in een afbeelding voor Instagram maken (want vierkant) om hem vervolgens met een druk op de knop om te zetten naar het formaat van Facebook, Twitter en LinkedIn.

Bonus tip: De 90-10 regel

Tot slot van dit blog wil ik nog even terug naar de aanname dat je op alle social media moet zitten om succes te kunnen hebben. Hierover hadden Andrew Pickering en Pete Gartland een interessante keynote tijdens Social Media Marketing World 2019. Bottom line: je kunt beter een platform heel goed benutten dan het half-half doen op 5.  En als je dan ook nog een platform kiest waar je ideale klant zit en wat je zelf ook leuk vindt, dan valt het tijdsbeslag ook niet meer zo op.

Conclusie

Veel ondernemers die op social media actief zijn, klagen over de hoeveelheid tijd die ze eraan moeten besteden. Met een goede social media strategie kun je al een hoop problemen omzeilen. En met de drie tools in deze blogpost heb je de mogelijkheid om jezelf heel veel tijd en moeite te besparen. En als je de 90-10 regel in de gaten houdt, kun je focussen op het krijgen van leads van je ideale klant. Daardoor levert social media datgene op wat je nodig hebt: inkomsten.

Tips, trucs of suggesties?

Heb jij tools of apps die je vaak gebruikt en die je tijd besparen? Laat het me dan weten in de opmerkingen hieronder. Of reageer via een van mijn social media kanalen.

Geef een reactie

De mogelijkheden bespreken met een kopje koffie?