Gastblog: Creatief gebruik van emoticons in marketingcommunicatie


Hoe maak je creatief gebruik van emoticons in marketingcommunicatie? Kun je emoji’s gebruiken om meer engagement en interactie? Ben je benieuwd hoe emoji’s en emoticons de boodschap van je merk kunnen ondersteunen?

Voor het antwoord op deze vragen heb ik deze week een gastblog. Jeroen van der Zwet van JM Promotions geeft hieronder 10 voorbeelden hoe je emoticons in marketingcommunicatie kunt inzetten.

We gebruiken ze steeds meer in onze dagelijkse privé-communicatie: emoji’s en emoticons. Het is dan ook niet verwonderlijk dat emoticons steeds vaker zichtbaar zijn in de marketingcommunicatie. Met name in communicatie via social media, waar bedrijven vaak interactie uitlokken met hun doelgroep, maken bedrijven gebruik van emoticons om hun boodschap aan te vullen. Het goed toepassen van emoticons in kan je marketingcommunicatie versterken. Ter inspiratie hebben wij een aantal creatieve voorbeelden op een rijtje gezet.

1. IKEA heeft haar eigen emoticons pakket

Emoticons in marketingcommunicatie: IKEA
IKEA heeft zijn eigen set met emoticons.

Volgens IKEA zouden mannen en vrouwen beter met elkaar kunnen opschieten als ze meer emoji’s gebruiken in hun communicatie. Om die reden introduceert IKEA haar eigen emoticons: het communicatiemiddel voor meer liefde en begrip bij je thuis. De emoticons worden ook in de applicatie gebruikt om productgroepen te categoriseren. Het is wachten op het moment dat de emoticons ook in de fysieke winkels te zien zijn, zodat producten nog sneller zijn terug te vinden in de applicatie.

2. Netflix communiceert nieuwe series met behulp van emoticons

Netflix kondigt nieuwe series aan met emoticons
Netflix gebruikt emotions en emoji’s om nieuwe series gelijk een identiteit te geven.

Wie gebruikt Netflix niet? Ze zijn ijzersterk in het produceren van content en dan bedoelen we niet alleen de bingewatchen waardige series. In hun online marketingcommunicatie zetten ze regelmatig emoticons in om de kijker uit te lokken tot interactie en hun boodschap extra kracht bij te zetten. Dat ze niet bij elk bericht van deze streamingdienst ingezet worden is erg sterk, want zo houden de emoticons hun kracht en toegevoegde waarde én gaat het niet vervelen.

3. Bij Domino’s bestel je een pizza door een🍕te tweeten

Domino's gebruikt emoticons om je pizza te laten bestellen
Bij Domino’s kun je een pizza bestellen met een emoticon

Ook pizzaketen Domino’s speelt handig in op het gebruik van emoticons. Een pizza bestellen was al erg makkelijk, maar Domino’s gaat nog een stapje verder. Het enige dat je hoeft te doen is met je Twitter account een 🍕 te sturen naar Domino’s en je hebt je bestelling geplaatst. Tenminste als je je Twitter account koppelt aan je Domino’s profiel. Je kunt je voorstellen dat bedrijven met dit soort acties een beter imago creëren en bovendien een stuk meer producten of diensten verkopen.

4. Bol.com stelt klanten een vraag en creëert interactie

Bol.com gebruikt emoticons om interactie uit te lokken
Bol.com: Relatiestatus om interactie uit te lokken met emoticons

Als er een bedrijf is dat ‘de taal van de emoticons’ tot in de puntjes beheerst, dan is het Bol.com. In hun marketingcommunicatie met de consument zetten ze de emoticons, afhankelijk van het social media platform, op verschillende manieren in. Op Instagram voegen ze bijvoorbeeld context toe aan het bericht. Op Facebook en Twitter geven ze een emotie weer of zetten ze een bepaalde toon. Er wordt ook regelmatig ingespeeld op de actualiteit, zoals Valentijn, waarbij humor in de boodschap wordt verwerkt. Heb jij al een cadeautje gekocht voor Valentijn?

5. McDonald’s verplaatst zich in de emotionele automobilist

emoticons om automobilisten de McDrive in te krijgen

Good Times at McDonald’s zo luidt de emoticons campagne die uit maar liefst 5 verschillende versies bestaat. Alle 5 weerspiegelen ze voor iedereen frustrerende en/of herkenbare situaties. Deze situaties worden door de McDonald’s `opgelost`. Van urenlang winkelen met je vrouw tot aan in de file staan door werkzaamheden aan de weg. We’re lovin it! De campagne bedoelen we dan natuurlijk! 😏

6. Alpro doet op creatieve wijze marktonderzoek

Emoticons bij Alpro: meningen peilen
Marktonderzoek met emoticons bij Alpro

Een bedrijfspagina kan veel volgers hebben maar weinig likes op berichten. Dit ondervond ook Alpro. Ze bedachten een oplossing: het uitdagen van volgers. Dit kan al simpel door hen een vraag te stellen. De vraag kon beantwoord worden aan de hand van een emoji, welke is geïntegreerd in de like-button van Facebook. Creatief én effectief deze vorm van interactie!

7. Durex brengt de gevolgen van onveilige seks in kaart

marketingcampagne Durex
Durex legt met emoticons uit dat safe sex belangrijk is.

In de categorie ‘seksuele voorlichting` heeft condoomfabrikant Durex ook de emoticons gevonden. Durex wil dat mensen op een veilige manier seks met elkaar hebben en communiceren dat via emoticons. De condoom behoort nog niet tot het standaard emoticons pakket, maar Durex stuurt er wel op aan dat deze in de toekomst wordt opgenomen.

8. KLM maakt een nieuwe bestemming op een leuke manier bekend

Marketingcampagne KLM
KLM gebruikt emoticons om nieuwe bestemmingen aan te kondigen

Online is KLM inmiddels al legendarisch door hun webcare team dat op amusante, maar correcte wijze hun klanten te woord staat en het is niet zelden dat ze daarbij passende emoticons gebruiken. Ook het team dat verantwoordelijk is voor de online content kan goed uit de voeten met emoticons. Ze zetten ze in om interactie uit te lokken en ter ondersteuning van de boodschap. Het bericht hiernaast kreeg 1000 likes en meer dan 350 opmerkingen. Mission accomplished lijkt ons.

9. WWF gebruikt emoticons om bewust zijn te creëren

endangered species via emoticons: WWF

Het WWF startte een Twitter-campagne met 17 emoticons van bedreigde diersoorten. Doneren kon door de hashtag #EndangeredEmoji te volgen, het bericht te retweeten of door te reageren op het bericht met een van de 17 emoticons. Laatstgenoemde optie maakte het mogelijk op een specifiek diersoort te steunen. De donatiekosten bedroegen slechts €0.10 per keer. De Twitter-campagne ontving ongeveer 559.000 vermeldingen en meer dan 59.000 aanmeldingen in de eerste drie maanden sinds de release. Reken maar uit!

10. Verzekeringsdienst Ditzo introduceert Business WhatsApp

autoschade en ditzo

WhatsApp, we gebruiken het allemaal om snel, al dan niet vergezeld van emoticons, een boodschap door te geven. Snel iets doorgeven gaat vaak niet op als je belt naar verzekeringsmaatschappij. Uren in de wacht en ellenlange kiesmenu’s later krijg je eindelijk een medewerker aan de lijn. Ditzo speelde handig op die ergernis in en opende een WhatsApp lijn. Geen platform dat zich beter leent voor het gebruik van emoticons en deze speelt dan ook de hoofdrol in hun campagne om hun nieuwe dienst: “niet in de wacht, maar een WhatsApp”, op de kaart te zetten.

Bij JM Promotions zijn ze benieuwd hoe jij denkt over de inzet van emoticons in marketingcommunicatie! Speelt jouw merk al met de gedachte om emoji’s te gaan gebruiken in de communicatie? Kom gerust eens langs voor een ☕, dan filosoferen ze graag verder.

Op social media is JM Promotions te vinden op Facebook, LinkedIn, Instagram of Twitter.

Volgende week is er weer een normaal blog van Your Social Media Buddy. Tot die tijd kun je andere blogs vinden zoals mijn blog van vorige week over off-Facebook activity.

Geef een reactie

De mogelijkheden bespreken met een kopje koffie?