Hoe werkt online reputatie management?


Heb jij jezelf wel eens gegoogled? Vast wel, tenminste als jouw online reputatie belangrijk vindt. Want als je wilt weten hoe je online reputatie ervoor staat dan is Google een prima startpunt. De meeste ondernemers krijgen links naar hun LinkedIn profiel te zien, gevolgd door profielen op andere social media en websites van hun bedrijf. En het leuke is dat je het beeld wat die resultaten oproepen kunt sturen. Ja, je leest het goed: jij kunt mede bepalen welk beeld mensen krijgen als ze jou of je bedrijf opzoeken op Google of op social media. Zonder te adverteren. Met online reputatie management.

Online reputatie management is belangrijk. Het is een kleine stap van roem naar de goot. Vandaar deze geweldige quote.

Waarom online reputatie management?

Online reputatie management is belangrijk voor je bedrijf en voor jezelf. Want uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat 89% van de consumenten reviews meeweegt bij het doen van een online aankoop. Maar liefst 85% van de mensen vindt online reviews even betrouwbaar als een persoonlijke aanbeveling. En als mensen naar jou of je bedrijf zoeken, komt 90% niet verder dan pagina 1.

Los daarvan, iedereen wil graag dat anderen een positief beeld krijgen als ze je opzoeken op internet of social media. En geen enkele ondernemer wil zijn reputatie naar de maan zien gaan.

Maar wat is online reputatie management dan precies? Hoe werkt online reputatie management voor jouw bedrijf? En hoe kun je het inzetten bij je social media marketing? Het antwoord op die drie vragen vind je in deze blogpost van True Story Company.

Wat is online reputatie management?

Online reputation management (ORM) is the practice of crafting strategies that shape or influence the public perception of an organization, individual or other entity on the Internet. It helps drive public opinion about a business and its products and services.

Bron: https://www.techopedia.com/definition/29591/online-reputation-management-orm

Je online reputatie is de mening die anderen over jouw bedrijf hebben. Biedt je kwalitatief goede producten of diensten aan? Zorg je goed voor je medewerkers? Lever je volgens de afspraken die je met je klant maakt?

Die mening is altijd voor een deel gebaseerd op de informatie die ze online vinden. Die mening uiten mensen in de manier waarop ze over online over je bedrijf praten. Dat kan in een chat zijn, maar ook bij reviews, in een reactie op een bericht of op je website. Sommige mensen zullen je goed kennen en dus een beter beeld van je hebben. Anderen kennen je wellicht alleen via via. Die zullen zich dus mede baseren op wat ze aan informatie over je vinden via internet en social media.

Als je er dus voor kunt zorgen dat mensen ook via die kanalen een goed beeld van je krijgen, dan levert dat dus ook een betere online reputatie op. Het zorgen voor een goede online reputatie noemen we online reputatie management.

Maar online reputatie management betekent niet alleen zorgen voor een goed beeld, maar ook dat je ervoor zorgt dat je op een passende manier met bijvoorbeeld slecht nieuws of een negatieve recensie op Facebook omgaat.

Hoe werkt het?

Het doel van online reputatie management is dus het beïnvloeden van de mening van andere mensen over jou en je bedrijf. Bij online reputatie management gaat het er dus om dat je de controle neemt over wat potentiele klanten en vooral je ideale klant <link naar ideale klant> aan informatie over je vinden bij hun online zoektocht. Die zoektocht begint vrijwel altijd op Google. Dus kun je jouw online reputatie terugvinden door jezelf daar van tijd tot tijd op te zoeken.

Omdat 90% van de mensen dus niet verder komt dan de eerste pagina met zoekresultaten, is het belangrijk dat jouw informatie daar prominent bij staat. Dit kun je bereiken door een goed LinkedIn profiel (vaak het eerste zoekresultaat wat mensen zien als ze een persoon googlelen), social media profielen (Facebook, Twitter en Instagram) en een vindbare website. Voor het laatste is het bijhouden van een blog een prima manier.

Hoe stuur je jouw online reputatie?

Het bijsturen in je online reputatie is vooral een kwestie van goed luisteren naar wat anderen over je zeggen. Dat is dan niet alleen het bedanken van klanten voor hun positieve feedback maar ook het gepast beantwoorden van negatieve reacties <link naar social media etiquette>. Luisteren op social media noemen we social listening of monitoring. Daarover vertel ik je verderop meer.

Is online reputatie management alleen maar social media plus een blog?

Online reputatie management gaat verder dan het beantwoorden van berichten van klanten op social media en goede (blog)teksten op je website. Een optimale online reputatie gaat vooral over de mix van wat er op social media profielen en je eigen website staat, en wat anderen over je zeggen (inclusief wat kranten en andere sites over je zeggen). En ook daar kun je wel wat in sturen. Het periodiek uitbrengen van een persbericht kan ervoor zorgen dat je offline zichtbaar wordt.

Online reputatie management werkt het beste als je het als continue activiteit beschouwt. In die zin is het niet verschillend van hoe je het offline zou aanpakken. Want offline wil je ook graag dat je klanten je aanbevelen bij andere mensen.

Hoe past het bij social media marketing?

Online reputatie management gaat dus voornamelijk over het scheppen van een kloppend beeld van jezelf of je bedrijf. En dat kun je voor een behoorlijk deel zelf doen. Een goede social media marketing strategie kan je daarbij helpen. Net als technieken uit de personal branding hoek. Daarom vind je hieronder 3 social media tips die je zowel zakelijke als privé kunnen helpen om je online reputatie te managen.

Een up-to-date LinkedIn profiel voor je persoonlijke online reputatie

Zoals ik al aangaf is je LinkedIn profiel een van de eerste zoekresultaten die mensen gaan zien. Dus is het belangrijk dat er ervoor zorgt dat het profiel up to date is.

Dat kun je doen door ervoor te zorgen dat er een representatieve foto van je op je profiel staat.

Daarnaast is een goede headline belangrijk en een goede samenvatting van wat je doet onontbeerlijk. Maar het krijgen van endorsements (in LinkedIn-Nederlands onderschrijvingen) van je vaardigheden kunnen ook bijdragen aan positieve beeldvorming.

Hoe een goede bedrijfspagina je helpt bij het opbouwen van je online reputatie

Voor bedrijven is het allang niet meer de vraag of je op social media moet zitten, maar op welke platforms. Daarbij geldt grofweg de tweedeling dat bedrijven die veel met andere bedrijven zakendoen, vooral actief zijn op LinkedIn. Bedrijven die vooral aan consumenten verkopen, zijn voornamelijk op Facebook en Instagram actief.

LinkedIn, Facebook en Instagram hebben voor zakelijke profielen de optie van een bedrijfspagina of zakelijk account. Als je op die pagina duidelijk aangeeft welk probleem je voor je klanten oplost gaat dat zeker helpen om je ideale klant te vinden. Het plaatsen van je logo zorgt ervoor dat je sneller herkend wordt en wekt vertrouwen bij anderen.

Het hebben van een blog is voor veel bedrijven een moetje. Iedereen weet dat het goed is voor SEO, maar tegelijkertijd is het ook goed voor je reputatie. Je kunt er namelijk je deskundigheid mee aantonen. En blogs die hoog op SEO scoren, zorgen er ook nog eens voor dat minder positieve artikelen over je onderneming naar pagina 2 of verder van de Google zoekresultaten verschuiven.

Relevante berichten op je socials helpen ook

Het plaatsen van relevante berichten kan je aan zichtbaarheid helpen. Met relevant bedoel ik dan vooral relevant voor je doelgroep. Als je dus online reputatie management als dienst hebt, zijn artikelen over dat onderwerp relevant. Maar ook berichten over privacy en personal branding kunnen je doelgroep helpen om hun online reputatie problemen op te lossen. De bottom line is dan ook dat je relevantie niet te strikt moet interpreteren.

Hoe je aan de daarvoor noodzakelijke content komt, leg ik je in een ander blog uit. Als tip: LinkedIn heeft zogenaamde content suggesties. Dus zelf content zoeken hoef je tegenwoordig ook niet meer zelf te doen.

Het monitoren van je online reputatie hoort er ook bij

Als je een goede reputatie hebt, wil je natuurlijk ook zorgen dat die goed blijft. Daarom is het ook belangrijk voor je online reputatie om te volgen wat mensen over je zeggen. Alleen op die manier weet je dat namelijk.

Hierboven heb ik al aangegeven dat de meeste mensen jou en je bedrijf zullen opzoeken op Google. Dus af en toe daar kijken wat zij dan vinden, is een prima start.

Daarnaast is het belangrijk om te volgen wat mensen van je vinden. Een mogelijke bron daarvoor zijn online reviews. Veel ondernemers zijn inmiddels al zo ver dat ze tevreden klanten vragen om een review op Google of op social media. En dan is het wel zo netjes dat als ze dat doen, je ze ook bedankt.

Omgaan met negatieve reviews

Net zo belangrijk is het om goed met negatieve reviews om te gaan. En ook die vind je via diensten als Google Mijn Bedrijf of via je bedrijfspagina. Facebook heeft daarvoor een speciaal Postvak In, waar alle berichten via alle Facebook platformen kunnen worden gelezen en beantwoordt.

Negatieve reviews kunnen op een aantal manieren je online reputatie schaden. Dat ligt voor de hand als je niet reageert op relevante feedback of fake reviews niet op tijd verwijdert. Maar ook als je vragen van klanten niet beantwoordt, dan kan dat je online reputatie schaden. Facebook geeft bijvoorbeeld aan hoe snel je antwoord op berichten.

Uiteraard wil je ook weten of de berichten die je hebt geplaatst in de smaak vallen. De analyse functies van de diverse social media platformen zijn standaard functionaliteit bij een bedrijfspagina. Zo kun je per bericht zien hoeveel reacties het heeft opgeleverd en of mensen hebben doorgeklikt naar je website. Dit is essentiële informatie om te zorgen dat de berichten die je plaatst relevant zijn voor je doelgroep. Dus gebruik die informatie ook.

Online reputatie management is veel werk. True Story Company helpt.

Online reputatie management helpt je om anderen een positief beeld over jou en je bedrijf te geven. Als je zorgvuldig stuurt in wat anderen op de eerste pagina van Google over je vinden, kun je een grote stap maken in het bouwen van een goede online reputatie. Daarbij kan een goed LinkedIn profiel helpen, net als een goede social media marketing strategie. Tenslotte is het belangrijk om te volgen wat anderen over je te zeggen hebben. Want dat beeld wil je tenslotte beïnvloeden. Dus dan moet je wel meten of het effect heeft.

Het bouwen en in stand houden van een online reputatie is best wel wat werk. Maar het is ook de moeite waard. True Story Company helpt ondernemers om te zorgen dat hun reputatie tegen een stootje kan. Dat doet True Story Company door je te helpen met het maken van een online reputatie management plan waarin aandacht wordt besteedt aan het opbouwen van een reputatie en het beschermen ervan.

Wil je meer informatie over online reputatie management? Ga dan naar de website van de True Story Company. Je kunt True Story Company uiteraard ook vinden op Facebook, Twitter en LinkedIn. Maar uiteraard kun je ook hieronder of op de Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter van Your Social Media Buddy terecht voor vragen en opmerkingen.

Geef een reactie

De mogelijkheden bespreken met een kopje koffie?