Welk social media platform moet ik kiezen voor mijn bedrijf?


Als je begint met social media is de belangrijkste vraag welk social media platform bij jouw bedrijf past. Maar deze vraag is ook relevant als je al een tijdje bezig bent en wilt weten of de content die je aanbiedt nog wel past bij de social media platforms waar je op zit. Los daarvan is het altijd goed om te kijken of je doelgroep zich daar ook bevindt.

Maar hoe kom je er dan achter waar je doelgroep zich bevind? En vooral, hoe zorg je ervoor dat je dan het juiste social media platform? Moet je afscheid nemen van Facebook? Of juist van Instagram?

welk social media platform is geschikt voor mijn bedrijf?

Als Your Social Media Buddy zoek ik dit soort dingen voor je uit. Hieronder vind je een overzicht van de vijf belangrijkste social media platforms: Facebook, YouTube, Instagram, Twitter en LinkedIn. Per platform geef ik je de zeven belangrijkste statistieken:

  • Het aantal dagelijkse gebruikers van het social media platform
  • De tijd die zij op het social media platform doorbrengen
  • De sterke kanten van het social media platform
  • Wat gebruikers hopen te vinden op het platform
  • Hoe je als ondernemer zichtbaarheid kunt creëren
  • Wat je vooral niet moet doen
  • Of je op het platform kunt adverteren.

En op basis daarvan geef ik je ook social media advies wanneer een platform wel maar ook niet geschikt is voor jouw bedrijf.

Social Media Platform #1:Facebook

Facebook heeft wereldwijd ongeveer 1,5 miljard dagelijkse gebruikers. En hoewel het aantal gebruikers in Nederland langzaam terugloopt is Facebook het grootste social media platform van Nederland.

Tijd op het platform en sterke kant

Voeg daarbij de combinatie met Instagram, Messenger en WhatsApp, en je hebt een buitengewoon mooi platform om je bedrijf breed zichtbaar te laten zijn. Voor Facebook zelf geldt dat gebruikers er ongeveer een uur per dag (58 minuten om precies te zijn) aanwezig zijn. Voor alle duidelijkheid, dit is tijd dat ze op de app of site zijn ingelogd.

Facebook is in veel opzichten een voorloper qua functies op social media. Na het schaamteloze kopiëren van veel Snapchat functies, is het platform inmiddels de plek waar veel andere social media zich op richten als het gaat om nieuwe functionaliteit.

Wat zoeken gebruikers

Facebook gebruikers zijn op zoek naar “meaningful interactions”. Dat zoeken ze op Facebook vooral in groepen en verhalen. Want foto’s delen we op Instagram of via WhatsApp of Messenger. Het delen van alleen links levert op Facebook al lang geen zichtbaarheid op.

Daarnaast is video een goed middel om zichtbaarheid op Facebook te creëren. Een tijd lang vond Facebook video’s van meer dan een minuut niet zo heel leuk, maar tegenwoordig krijgen video’s van 3 minuten of meer zelfs een voorkeurbehandeling op het platform.

Adverteren op Facebook

Tot slot is Facebook vooral geschikt als je wilt adverteren. Facebook weet heel veel van haar gebruikers en ontwikkelt steeds meer mogelijkheden om die te bereiken. Daarbij kun je met een paar drukken op de knop ook op Instagram en in Messenger adverteren. Eind dit jaar komt daar WhatsApp nog bij. Met een advertentie kun je dus op 3 platforms tegelijk adverteren en dat is wel zo efficiënt.

Social Media Platform #2: YouTube

YouTube is met 149 miljoen dagelijkse gebruikers (wereldwijd) het grootste video platform onder de social media platforms. Tezamen bekijken we dagelijks 5 miljard minuten aan video. Die is voornamelijk horizontaal (landscape formaat) van aard trouwens, hoe wel ook vierkante video tegenwoordig acceptabel is.

Hoeveel tijd brengt en YouTube gebruiker online door en wat zoekt hij of zij dan?

Een gemiddelde gebruiker besteed per dag ongeveer een uur op YouTube, waarvan 40 minuten achter elkaar. Dat kan zijn met amusement door influencers, maar ook how to video’s zijn populair. YouTube is op Google zelf na de belangrijkste zoekmachine op het internet.

Wat kun je wel en niet op YouTube?

Ondanks de introductie van verticale video door Instagram heeft YouTube zich nog niet gewaagd aan dat formaat. Daarnaast is het ook geen platform wat je gebruikt als je geen video hebt. Weliswaar is er tegenwoordig de mogelijkheid om verhalen te vertellen in een stories functie, maar video is op zichzelf al een middel om verhalen te vertellen. Dus het nut van die functie ontgaat de meeste gebruikers (mijzelf incluis trouwens).

Net als Facebook en Twitter, doet YouTube er veel aan om het platform leefbaar te houden. Zo is er een aparte dienst voor kinderen, waarop voor kinderen geschikte content wordt geplaatst: YouTube Kids.

Adverteren op YouTube

Adverteren op YouTube is ook een mogelijkheid. Net als Facebook weet Google een hoop over onze voorkeuren. Het opzetten van de advertenties loopt via Google AdWords en het kan ook zonder video.

Social Media Platform #3: Instagram

Instagram is een social media platform dat de afgelopen jaren explosief is gegroeid. Het aantal dagelijkse gebruikers ligt tegenwoordig rond de 600 miljoen wereldwijd die er gemiddeld 53 minuten per dag doorbrengen.

Wat doen gebruikers op Instagram?

Waar Instagram vroeger nog een foto app was voor jeugdige gebruikers, meer dan 30% van de gebruikers is onder de 30, begeven zich steeds meer bedrijven op Instagram. Voor een deel is dit een natuurlijk effect, de bedrijven zoeken hun doelgroep op. Maar voor een ander deel is Instagram uitgegroeid tot het social media platform waar verhalen worden verteld.

Die verhalen bestaan voornamelijk uit foto’s en video’s maar dankzij de komst van augmented reality is het tegenwoordig ook mogelijk om de verhalen van tekst te voorzien. Verder is Instagram bij uitstek een platform voor interactie. Want met de stickers kun je niet alleen alle emoji’s in een bericht plakken maar bijvoorbeeld ook peilingen houden en volgers uitnodigen om te chatten via Instagram Direct.

Wat moet je vooral niet op Instagram doen?

Omdat Instagram een visueel platform is, kun je er niet terecht voor alleen tekst. Dus als je helemaal geen afbeeldingen hebt of wilt gebruiken, dan is Instagram geen geschikt platform. Hetzelfde geldt als je bedrijf zich richt op een doelgroep die ouder dan 40 is.

Social Media Platform #4: Twitter

Twitter dreigde een beetje het lelijke eendje onder de social media platforms te worden, maar lijkt qua aantal gebruikers en financieel weer een beetje uit het dal te klimmen. Het platform heeft 134 miljoen dagelijkse gebruikers, die gemiddeld 208 volgers hebben. Ze spenderen dagelijks ongeveer 3 minuten op het platform, verreweg het minste van alle social media platforms.

Wat zoeken gebruikers op Twitter

De meeste gebruikers zijn op zoek naar nieuws en interactie met andere gebruikers. Voor wat betreft het laatste is Twitter het meest laagdrempelige social media platform van de vijf. Want het is een kwestie van een druk op de knop om iemand te volgen (en ontvolgen). Omdat Twitter steeds meer een conversatie platform wordt, is het voor bedrijven belangrijk om niet alleen nieuws te zenden, maar ook het gesprek met andere gebruikers aan te gaan.

Recente veranderingen op Twitter

Twitter is de laatste tijd ook aan het experimenteren met het platform. Zo hebben gebruikers de keuze of ze hun feed sorteren op voorkeuren (het algoritme) of puur op de laatste tweets eerst. Daarnaast lopen er experimenten met de weergave (tot en met een dark mode aan toe) en is het platform druk bezig om misbruik en overtreding van de gebruiksregels tegen te gaan.

Wat kun je met Twitter?

Hoewel Twitter voornamelijk een op tekst gebaseerd platform is, doet ook visuele content het goed. Dus het is zeker mogelijk om ook plaatjes te delen, alleen moet er dan wel tekst bij. Daarnaast zijn hashtags een prima middel om te zorgen voor zichtbaarheid van je berichten. Meer in het algemeen is Twitter een uitstekend platform voor snelle, simpele content, persberichten en commentaar daarop. In die zin is Twitter ook een onmisbaar onderdeel van elke social media marketing strategie van een bedrijf.

Kun je op Twitter adverteren?

Adverteren op Twitter is zeker mogelijk. De opties variëren van promoted tweets tot hele campagnes. Behalve het opzetten van een doelgroep op basis van interesses is het ook mogelijk om doelgroepen te maken op basis van steekwoorden die relevant zijn voor jouw doelgroep.

Social Media Platform #5: LinkedIn

Als je het over zakelijk netwerken op social media hebt, heb je het over LinkedIn. Hoewel veel ondernemers ook op Facebook zitten, is LinkedIn uitgegroeid van een online vacaturebank naar het platform voor het maken en onderhouden van zakelijke contacten en het plaatsen van content. Tegenwoordig wordt er 15 keer meer aan content geplaatst dan aan vacatures. Daarnaast zijn er inmiddels 30 miljoen bedrijfspagina’s waar bedrijven hun content op zetten, vacatures plaatsen en adverteren. Daar kijken elke maand 300 miljoen gebruikers naar (LinkedIn geeft geen cijfers over dagelijkse gebruikers).

Waarvoor kun je op LinkedIn terecht?

En als je iets met personal branding wilt doen, doe je er goed aan om niet alleen je eigen status te updaten, maar ook af en toe berichten te delen die een goed beeld van je scheppen of die je volgers inspireren. Al was het alleen maar zodat andere mensen zien wie je als persoon bent.

Na Twitter zijn gebruikers op LinkedIn het minst lang actief op het platform: 10 minuten per dag om te zien wat er in hun zakelijke netwerk is gebeurd. Die gebruikers zijn overigens in meerderheid man (57%) en voor een belangrijk deel werkzaam in een managementfunctie.

Wat zoeken LinkedIn gebruikers?

De LinkedIn gebruikers zoeken over het algemeen geen vakantiefoto’s, tenzij je er een relevant verhaal aan kunt koppelen. Een vakantiefoto als profielfoto is al langere tijd uit den boze, dus zorg dat je in ieder geval een fatsoenlijke zakelijke foto neerzet. Overigens heeft LinkedIn, net als Twitter, geen verhalen functie. Maar dat lijkt slechts een kwestie van tijd.

Bijzonderheden over LinkedIn

Een interessant weetje over LinkedIn is dat het een relatief laag aantal gebruikers heeft dat de site mobiel bekijkt: 57%. YouTube en Facebook scoren hier met 88% en 70% veel hoger, maar ook op LinkedIn is dus de meerderheid van de gebruikers op een mobiel naar je content aan het kijken. Dit is wel iets om rekening mee te houden bij het plaatsen van berichten.

Adverteren op LinkedIn

Ook op LinkedIn kun je adverteren en LinkedIn timmert hard aan de weg om die ervaring een stuk beter en aangenamer te maken. Het grote voordeel van LinkedIn over Facebook is daarbij dat allerlei zakelijke elementen als werkgever, type baan, type functie en branche op LinkedIn wel ingevuld worden. Daarbij maakt LinkedIn ook gebruik van de data die Microsoft heeft doordat je hun zoekmachine Bing gebruikt (als je dat al doet).

Bonus tip voor alle platforms

Een manier die je als ondernemer op elk social media platform zichtbaarheid oplevert is om de conversatie aan te gaan met andere gebruikers. Dit kun je op Facebook doen in groepen door een vraag te stellen of een vraag van een ander te beantwoorden. Hiermee kun je jezelf als deskundige neerzetten.

Dit werkt op andere platformen op een vergelijkbare manier. Op Instagram en YouTube kan het via opmerkingen bij een bericht of video, op Twitter kan het door een antwoord te geven of een tweet met commentaar te retweeten en op LinkedIn kan het zowel als opmerking bij een bericht als in een LinkedIn groep. Enige voorwaarde is dat je vervolgens een duidelijk en up to date profiel hebt met een link naar je website.

Heb je vragen of staat jouw tip er niet bij?

Laat het me weten via een opmerking bij dit blog of op Facebook, Instagram, Twitter of LinkedIn. Tips zijn uiteraard ook via mail welkom.

Geef een reactie

De mogelijkheden bespreken met een kopje koffie?