Wie is Your Social Media Buddy?


Your Social Media Buddy helpt ondernemers om hun verhaal te vertellen op social media. Op die manier bouwen ze aan een duurzame band met hun ideale klant.

Niet met geschreeuw en dikke auto’s. Wel met de nieuwste kennis en technieken op het gebied van privacy, psychologie natuurlijk social media.

Hieronder ga ik je vertellen wie ik ben, wat mijn filosofie is over het gebruik van social media en waar ik mijn inspiratie vandaan haal.

Wie ben ik?

Mijn naam is Dirkjan Hupkes en ik ben Your Social Media Buddy. Ik vind het leuk om mensen te helpen om zichzelf te verbeteren en daar zelf ook van te leren. Mensen uit mijn omgeving beschrijven me als leergierig, gedreven en creatief.

Ik heb meer dan 21 jaar ervaring met het beïnvloeden van medewerkers. Bij ING en Nationale-Nederlanden heb ik geleerd hoe je andere mensen overtuigd, hoe je wervende teksten schrijft en hoe je ervoor zorgt dat de boodschap overkomt. Ook als de leefomgeving en de context volkomen anders is.

Sinds 2012 volg ik de ontwikkelingen in de wereld van social media op de voet. Dat begon met een vraag van een collega die ‘iets met social media’ wilde gaan doen. Omdat ik hem wilde helpen ging ik op onderzoek uit. Een beetje als het jongetje op de foto hierboven. Dat was het begin van mijn reis door de wereld van social media.

Inmiddels heb ik er mijn bedrijf van gemaakt en volg ik allerlei blogs, YouTube kanalen, Facebook groepen en Twitter accounts. En ik heb diverse social media trainingen van Google en Facebook gevolgd om te weten hoe zij werken. Zo weet ik wat er speelt en hoe je op de nieuwste ontwikkelingen in kunt spelen.

Deze kennis deel ik via mijn blog over de nieuwste ontwikkelingen in de wereld van social media. Het blog heet 3 Things Social.

Wat is mijn filosofie over social media?

Goed gebruik van social media is voor mij dat ik me niet als reclamemaker gedraag maar als een lid van een community.

Dat houdt in dat je niet alleen maar van de daken schreeuwt hoe goed je bent, maar ook op feedback van andere mensen reageert. En dat je ook af en toe berichten van andere mensen deelt die relevant zijn voor jouw klanten. Zelfs als je het niet zelf hebt geschreven. Zo houden we social media samen social.

In de afgelopen 7 jaar heb ik geleerd dat bedrijven die social media op een succesvolle manier in hun bedrijf gebruiken allemaal:

  1. Een verhaal vertellen: omdat mensen verhalen beter onthouden waarmee je meer op de lange termijn focust.
  2. Op vaste tijden berichten plaatsen waar mensen werkelijk iets aan hebben, hiermee geef je ze het gevoel geven dat er naar ze geluisterd wordt en ze begrepen worden.
  3. De discussie aangaan met mensen die reageren, waardoor er meer engagement is en waardoor je op alle social media platforms beter kunt scoren dan concurrenten.
  4. Mensen in dienst hebben voor social media, want goede social media kost tijd.

Grote bedrijven kunnen zich dit makkelijk veroorloven met hun marketing- en communicatieafdelingen. Die hebben zelf het materiaal om berichten te maken, inclusief mooie foto’s en filmpjes. Daar hebben ze budget voor influencers en speciale bureaus die gespecialiseerd zijn op het gebied van social media.

Waar lopen veel ondernemers tegenaan?

Als ondernemer in het MKB of als ZZP’er heb je het al druk genoeg met je klanten, medewerkers en het bijhouden van je administratie. En je wilt je vrienden en familie ook nog de aandacht geven die ze verdienen. Dan schieten zaken als het bijhouden van social media er nog weleens bij in. En vraag jij elke tevreden klant of opdrachtgever om een review op Facebook en LinkedIn?

Ik heb gemerkt dat veel ondernemers wel weten dat social media belangrijk zijn. En het belang van het vertellen van een goed verhaal begrijpen ze ook prima. Maar ze hebben geen tijd voor. Of ze hebben idee hoe ze optimaal gebruik kunnen maken van de vele mogelijkheden die social media te bieden heeft.

Ze missen kansen op meer omzet en meer informatie over hoe ze klanten nog beter kunnen helpen. In plaats daarvan hebben ze te maken met een teruglopend bereik op hun berichten, minder likes en shares, geen opmerkingen. Laat staan dat ze een review van een klant krijgen.

Het resultaat: ze zijn niet zichtbaar en krijgen het op langere termijn niet voor elkaar om social media te gebruiken in hun bedrijf. En dat vind ik zonde.

Als jij zo’n ondernemer bent, wil ik je als Your Social Media Buddy heel graag helpen.

Wat inspireert mij?

Ik laat me graag inspireren door mooie quotes, mooie (reis-) foto’s en interessante verhalen. Maar als ik drie bronnen moet noemen waar ik elke keer op terugval zijn dat:

  1. Social Media Examiner: een site die me op social media marketing gebied up to date houdt
  2. Freakonomics: ook wel “the hidden side of everything” helpt me bij de gedragsaspecten. Oppergoeroe is Daniel Kahneman op wiens werk veel van de Freakonomics content is gebaseerd.
  3. Ted Talks: voor ideeën, inspiratie of gewoon een goed verhaal zijn er weinig betere bronnen dan Ted.

Daarnaast vind ik een gezonde geest in een gezond lichaam heel belangrijk. Daarom sport ik zoveel als ik kan. In mijn vrije tijd kun je me vinden bij de Alphense Atletiek Vereniging, AAV’36, en hardlopend bij wedstrijden door heel Nederland. En elke twee weken zit ik in het mooiste voetbalstadion van Nederland: De Kuip.

Als je meer wilt weten over hoe ik je kan helpen, maak een afspraak voor een kop koffie dan kijken we samen wat jouw verhaal is en hoe ik je kan helpen om dat te vertellen.

De mogelijkheden bespreken met een kopje koffie?